Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Eksperternes guide til digital markedsføring anno 2018

Sæt tårnhøje mål for din digitale markedsføring og nå dem! 5 eksperter giver dig deres bedste bud på trends inden for sociale medier, SEO, betalt annoncering, social selling og content marketing.

Skal du ramme skiven med din digitale markedsføring i 2018, skal du have styr på både DWELL time, voice search, video, employee advocacy og ny teknologi.

"Hvis du skal have det maksimale ud af dine ressourcer, er det altafgørende, at du omfavner teknologien og den digitale udvikling og bruger de teknologier, der er til rådighed på en intelligent måde," siger Thomas Hermann, Head of Digital Marketing i IIH Nordic. 

Men du skal ikke blot omfavne ny teknologi, hvis du skal nå dine marketingmål i 2018

”I 2018 bliver kvalitet vigtigere end kvantitet,” som Joakim Ditlev, content marketing specialist i Messbar, fortæller.

Kig med i krystalkuglen og få styr på trends for digital marketing i 2018

5 rådgivere giver dig deres absolut bedste bud på trends og must-dos inden for områderne: 

  • Betalt Annoncering (SEM) 
  • Content Marketing 
  • Sociale Medier
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Social Selling 

Betalt Annoncering i 2018

Af Thomas Hermann, Head of Digital Marketing i IIH Nordic

Når du skal prioritere dine ressourcer, hvad er så must-do for dit arbejde med betalt annoncering i 2018?


Vi har de seneste år set en markant stigning i antallet af teknologier, platforme og tools du som annoncør kan bruge i dit arbejde med digital annoncering.

Det kan være en jungle at finde rundt i, da alle udbydere mener, at netop deres tool eller platform er den næste store ting – og uundværlig i den professionelle annoncørs værktøjskasse.   

Dette boost i teknologier giver annoncører langt flere muligheder og ’provokerer’ den måde, hvorpå vi arbejder med vores digitale annoncering i dagligdagen. Men det er også muligheder, der kan blive til faldgruber, hvis de ikke håndteres korrekt samt monitoreres og optimeres hensigtsmæssigt. 

Og her rammer vi en af de væsentligste ’must-dos’ for at du kontinuerligt kan optimere og forbedre din digitale marketing-performance – nemlig at BEVARE OVERBLIKKET.

Vi ser desværre alt for mange, der sidder med 3, 4, 5 systemer eller platforme, der alle kræver, at du logger på for at få en smule overblik.

Tid er din mest knappe ressource

Når netop tid er den mest knappe (og værdifulde) ressource, er dette en kæmpe faldgrube og en tidsrøver af rang, men det er der heldigvis råd for.

Hvis du skal have det maksimale ud af dine ressourcer, er det altafgørende, at du omfavner teknologien og den digitale udvikling og bruger de teknologier, der er til rådighed på en intelligent måde. 

Hos IIH har vi taget konsekvensen af dette. Derfor arbejder vi med dashboards, enterprise tools, automatisering i form af scripts og machine learning.  

Dashboards giver dig overblik

Med dashboards får du lynhurtigt overblik over de forskellige aktiviteter og performance over tid. Dermed kan du også hurtigt spotte, hvis noget kræver opmærksomhed. Dashboards er derfor en hurtig og effektiv metode til at sikre, at du bruger din tid, hvor der er mest behov – og hvor det giver størst værdi.

De rette tools letter manuelt arbejde

Ligeledes kan de rette tools sikre dig værdifulde indsigter og findings, der ellers ville tage lang tid at grave frem manuelt. Igen en effektiv must-do, som du kan mærke på bundlinjen og som sikrer, at du bruger din tid korrekt.

Hvilke tre trends inden for betalt annoncering skal du som kommunikatør være opmærksom på i 2018?
 

Jeg fristes til at sige content, content og content. Content er ikke nyt, men der er (heldigvis) kommet meget mere fokus på at få content bedre integreret i kunderejsen.

Når du tager højde for den stigende kompleksitet i digital marketing, er det afgørende, at du har styr på din customer journey mapping for de forskellige personaer, der er i din målgruppe.

Kun ved at kende disse, kan du sikre dig vedkommende og relevant kommunikation. Vi ser alt for ofte, at indholdet laves med afsæt i produktet og dets egenskaber – og ikke med udgangspunkt i kundens behov.

Hvor ser du det største potentiale i forhold til betalt annoncering i 2018?
 

Jeg ser klart det største potentiale i teknologien og hvordan du bruger den. De annoncører, der formår at få integreret det digitale medie med den rette teknologi, vil stå stærkt.

I langt de fleste virksomheder foregår der en digital transformation i større eller mindre grad. Dem der tør kaste sig ud i det, er nysgerrige og tager teknologien til sig, er dem, der får en klar konkurrencemæssig fordel – ikke bare i 2018, men også i årene, der kommer. 

Omstilling kræver tid, så jo før du starter, jo før ser du en effekt.

Content Marketing i 2018

Af Joakim Ditlev, content marketing specialist og partner i konsulenthuset Messbar

Når du skal prioritere dine ressourcer, hvad er så must-do for dit arbejde med content marketing i 2018?
 

Mange kommunikatører har rigtig travlt. De har en masse nyhedsmails og sociale opdateringer de skal udarbejde. Samtidig bliver det stadig sværere at trænge igennem filteret hos modtageren, fordi der kommer flere og flere, der kæmper om opmærksomheden. Det stiller krav om kvalitet i indholdet, og at det er målrettet.

Du kommunikerer til ét segment om ét behov 

I 2018 bliver det endnu mere vigtigt, at du forstår at stille skarpt på din målgruppe. Du kommunikerer ikke bare til alle kunder, men til et bestemt segment med et bestemt behov. Så prioritér efter, hvilket segment det er vigtigst at ramme og mål på, om de synes om dit indhold.

Hvilke tre trends inden for content marketing skal du som kommunikatør være opmærksom på i 2018?


1. Kvalitet over kvantitet

Når opmærksomheden er knap, er det ikke de tomme kalorier, du skal fylde dit publikum med. Der har tidligere været en tendens til, at virksomheder skulle have et vist antal opdateringer på de sociale medier for at få succes.

I 2018 bliver kvalitet vigtigere end kvantitet. Du har brug for bedre indhold for at lykkes med content marketing. Det gælder uanset om du arbejder med sociale medier, bestyrer en blog eller har et podcast. Udkom sjældnere – men bedre!

2. Giganterne lukker sig om sig selv
I USA har giganterne Apple, Amazon, Facebook og Google investeret milliarder af dollars i originalt indhold i 2017. De vil alle sikre, at folk bruger mere tid på lige netop deres platform.

Du kan ikke undgå at spille med på mindst en af de firmaers platforme, hvis du vil kommunikere digitalt i 2018. Så det kræver, at du byder ind med indhold, som fungerer på platformens præmisser.

3. Effektmåling
For 3-4 år siden var content marketing for de vovede og innovative. I dag er hele midterfeltet begyndt at rykke, og det betyder også mere sund skepsis til arbejdet.

Content marketing skal kunne betale sig. Men direkte sammenlignet med en tilbudsmail eller en kampagne, kan det være svært at forsvare. For det er umuligt at beregne, hvor mange kunder en enkelt video eller artikel kaster af sig.

Derfor bør kommunikatører i 2018 bruge andre måleparametre. Fælles for dem er, at det handler om at vise værdien af det publikum, du opbygger gennem content marketing i stedet for at se på, hvad det enkelte stykke indhold kaster af sig. 

Hvor ser du det største potentiale i forhold til content marketing i 2018?
 

Jeg ser et stort potentiale i virksomheder, som tør have kant og holdning. Hvis vi skal engagere os i indhold, skal der være noget på spil og vi skal føle noget.

Indholdet skal implicit opfordre til, at vi reagerer med en af Facebooks reactions – grin, gråd, vrede, wow eller kærlighed. Ellers bliver det til støj, som ikke vækker opmærksomhed og ikke når bredt ud.

Det kan selvfølgelig være en udfordring, hvis man kommunikerer om kuglelejer eller containere, men hvis du tør vise virksomhedens personlighed og du har noget på hjerte, vil du blive belønnet af dit publikum.

Sociale medier i 2018

Af Astrid Haug, digital rådgiver i Astrid Haug Bureau

Når du skal prioritere dine ressourcer, hvad er så must-do for dit arbejde med sociale medier i 2018?
 

Det vigtigste er fortsat at lave godt indhold, der engagerer brugerne, og at du bliver ved med at udvikle på indholdet. Fx ved at lave indhold, der inddrager brugerne som quizzer, eksperimenter, rørende cases etc.

Video bliver stadig mere vigtigt. Mange virksomheder og organisationer har stadig ikke knækket nødden i forhold til, hvordan de skal lave video, der fanger deres brugere.

Video til Facebook og YouTube er forskelligt i form og længde, og video til hjemmesiden er noget tredje. Her kan det fx være en god ide med videoer, der beskriver produkter og services, hvorimod det sjældent spiller på Facebook og YouTube. Her skal der mere kreativitet og flere følelser på banen. Find inspiration i de 10 mest sete reklamevideoer for 2017 på YouTube.

Hvilke tre trends inden for sociale medier skal du som kommunikatør være opmærksom på i 2018?

 

1. Annoncering på sociale medier er blevet et must
2017 blev året, hvor online-annoncering for første gang overgik tv-annoncering  på globalt plan. Annoncering gør det muligt at arbejde mere databaseret med sociale medier, at blive klogere på målgruppens præferencer ved at split-teste indhold og at tracke konverteringer. Kort sagt, alt det en professionel virksomhed eller organisation har brug for. 

2. Chatbotten fik sit gennembrud
Det skete, da Facebook gjorde det muligt at knytte en chatbot til en Facebook-side. Kan chatbots rykke sig fra ’nice to have’ til at være en god investering for virksomheden? Chatbots tager afsæt i at folk bruger mere tid i Facebook Messenger end på at lægge opslag på Facebook. Jeg har skrevet lidt mere om chatbots på min blog. 

3. Snapchat vs. Instagram
Overlever Snapchat de massive angreb fra Facebook og herunder Instagram? Hvis din målgruppe er folk under 30, er det værd at holde nøje øje med. For Snapchat stiller nogle andre krav til jeres indhold og distribution end de andre sociale medier. Læs eventuelt mere om sociale medier til unge i denne gratis e-bog.

Hvor ser du det største potentiale i forhold til sociale medier i 2018?
 

Employee advocacy (EA) og direktøren på sociale medier. Det handler om, hvordan vi kan motivere medarbejdere til at dele indhold på deres professionelle sociale medier, som Linkedin og Twitter.

Og hvordan vi, med direktøren som afsender, kan få virksomhedens budskaber ud, styrke brandet og i sidste ende skabe øget salg eller skabe flere muligheder for virksomheden.

EA giver virksomheden et menneskeligt ansigt

EA har en række styrker, ikke mindst i takt med at sociale medier kræver annoncering for at nå ud som virksomhed. Med EA giver du virksomheden et menneskeligt ansigt og en personlig afsender. Det handler om skabe relationer mellem mennesker frem for blot at pushe indhold. 

Søgemaskineoptimering (SEO) i 2018

Af Karsten Nygaard Nielsen, digital rådgiver og SEO konsulent

Når du skal prioritere dine ressourcer, hvad er så must-do for dit arbejde med SEO i 2018?
 

Det korte svar er, at du skal holde dit indhold fejlfrit og super interessant.

I praksis betyder det, at du skal have styr på formatering af indhold, tekstlængder og basal teknisk seo viden.

Du skal skrive artikler som er bygget op med h1-h6 formatering og indholdet skal semantisk være skrevet så, der er sammenhæng mellem søgeordene.

Google forventer, at der er en sky af ord som hænger sammen, når du afdækker et emne. Skriver du om kongehuset vil du helt naturligt skulle bruge ord som: Frederik, Mary, apanage osv. Her er værktøjerne keywordtool.io og lsigraph.com nærmest uundværlige i fremtiden.

Så din klare første prioritering må være, at du KUN publicerer indhold som har tyngde og som overholder ALLE gængse SEO standarder.

Hvilke tre trends inden for SEO, skal du som kommunikatør være opmærksom på i 2018?


Trend nr. 1 er, at Googles Rank Brain algoritme måler, hvor længe dine brugere er på en artikel og på den måde prøver at forstå, om indholdet giver mening for brugeren.

Dette kaldes DWELL time og bliver en vigtig ranking faktor i 2018. Dem, der kan skabe indhold som brugeren dvæler ved i længere tid, vil blive belønnet af Google.

Trend nr. 2 er, at Google arbejder hårdt på at blive en slags portal, hvor de ikke engang behøver at sende brugeren ind på et website.

Prøv at søge på ”hvad er journalistik” eller ”hvor højt er Rundetårn” – når du ser på resultaterne i Google vil du forstå, at det bliver sværere i fremtiden at tiltrække organiske besøgende. Så der er en klar trend i, at dit indhold skal kunne svare på spørgsmål – så det bliver vigtigt at forstå, hvad brugerne spørger efter.

Trend nr. 3 er helt klart at kigge ud over skriftligt indhold. Vi er vant til at tænke i tekster, når der snakkes SEO, men det ændrer sig kraftigt lige nu.

Video bliver større og større og YouTube er verdens næststørste søgemaskine. Ikke kun de unge bruger YouTube rigtig meget; det gælder for en stor del af vores brugere, at de laver mange søgninger på YouTube. Så hvis du kan integrere video på en naturlig måde, vil du få en fordel.

Vi skriver heller ikke vores søgninger lige så meget som tidligere, for vi bruger tale i stedet. Voice search spiller en større og større rolle i USA, så det vil være underligt, hvis det ikke også får en større betydning i Danmark.

Hvor ser du det største potentiale i forhold til SEO i 2018?
 

At lave stærkt video indhold, hvor du har fokus på transskribering vil give helt unikke resultater.

Den gode video får brugerne til at blive længere på dit website og Google får stadig tekst at arbejde med. Det er også ”blue ocean”, da der stadig er meget få websites, der arbejder med denne del.

Social Selling i 2018

Af Dorte Møller Madsen, Digital rådgiver og founder af Stormvind

Når du skal prioritere dine ressourcer, hvad er så must-do for dit arbejde med social selling i 2018?
 

Noget så kedeligt som opfølgning. Forskellen på social media marketing og social selling er typisk, at slutmålet med social selling er at komme i 1:1 dialog med den potentielle kunde. Det sker ikke uden en struktureret proces og som i klassisk old-school salg kræver det derfor, at du følger op. 

Det er efterhånden relativt nemt at få nye kontakter på LinkedIn, men det kræver en indsats at få dem fra kontakt til relation til (måske) kunde.

Din tilgang til social selling skal struktureres

Første kontakt: Er kontakten skabt af os eller kunden? Hvis kontakten er skabt af kunden, så spørg ind og se om der ligger noget konkret bag henvendelsen.

Hvis ikke, så ”vær blid” i din dialog og gå efter at skabe kendskab og opbygge tillid. Undgå at sende et salgstilbud af sted som det første, så er det blot lig med kold canvas. Husk, at social selling er lidt som dating: Er du for aggressiv, så taber du det hele på gulvet.

Anden kontakt: Hvor længe skal der gå? Og hvad er det næste skridt? Planlæg og prøv af.

Tredje eller 4. kontakt: Nå frem til møde, eventuelt via Skype. Det er effektivt og ret uforpligtende for begge parter. Herefter kan du vurdere om der reelt er et match og et salgspotentiale.

Hvilke tre trends inden for social selling skal du som kommunikatør være opmærksom på i 2018?

 

1. Kamp om pladsen – Algoritmen

LinkedIn er blevet crowdet og der er mange, der kæmper om opmærksomheden. Sæt dig derfor ind i LinkedIns algoritme, så dit indhold reelt rammer publikum både med hensyn til tid og indhold.

For eksempel giver et like 100 visninger, en kommentar 200 visninger og en deling 300 visninger (på de personlige profiler), så det er ret afgørende at skabe dialog.

2. Personligt og med kant

LinkedIn feed’et består primært af personlige indlæg og sponsorerede company indlæg. Når du selv kommunikerer på LinkedIn, så vær ikke bange for at vise din personlighed. Hvis du arbejder i en virksomhed, hvor I har nøglepersoner, der kommunikerer, så lær også dem at kommunikere med personlighed og kant fra deres egne personprofiler. Undgå at de bliver ”virksomhedsrobotter”, som alle godt kan gennemskue er ”skjult markedsføring”.

3. AI, Machine learning og Big Data

Der er stor stigning i software, som kan hjælpe både marketing og salgsafdelingen med at være så effektive som muligt.

Det er fx systemer, der selv finder de rette personer, matcher op imod data fra tidligere interaktion og for eksempel kan sende en række af ”personificerede” beskeder. Systemet holder også øje med - og giver sælgeren besked om - hvilke kontakter, der skal prioriteres og må forventes at være varme kontra kolde leads.

Lovgivningen i Danmark gør, at en del af det amerikanerne har kastet sig over, ikke er muligt, men der er uden tvivl en tendens i, at robotterne overtager mange af de opgaver, der kan håndteres den vej.

Hvor ser du det største potentiale i forhold til social selling i 2018?
 

Jeg vil hellere vende den om og sige: Der bliver mere og mere modstand mod ”gammeldags salgsmetoder” og virksomhederne mærker på egen krop, at de skal finde andre veje til kunderne.

Så potentialet er i fortsat at ramme kunderne, når de er parate, men du skal også kunne nudge og inspirere de, der ikke har et erkendt behov. Det dur ikke længere med kold canvas, hvor hitraten ofte er 5-10% og møderne i øvrigt ret kolde.

76% valgte den leverandør, der inspirerede dem først og de fleste i dag erkender, at de ikke stoler på salgsbudskaber fra folk de ikke kender. I stedet læner vi os op af vores netværk, eller folk vi har lært at kende som fagligt stærke og relevante.

Social selling gjort struktureret og kontinuerligt bringer fokus væk fra pris alene og skaber opmærksomhed hos netop de kunder, som finder jer interessante og relevante. Win-win for begge parter.

Gå aldrig glip af artikler som denne

Vil du være sikker på, du ikke går glip af lignende artikler og nyheder? Så følg AJKS på LinkedIn, hvor vi deler viden om kommunikation, medier, arbejdsmarkedet - og giver dig tips til jobsøgning og karriere. 

Find AJKS på LinkedIn nu.