Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Faglig fyraften: Megatrends

Er du træt af webinars, og vil du bare gerne ud og mingle? Så tag til faglig fyraften, hvor AJKS inviterer til lidt mad og drinks, netværk og faglige inputs. Temaet er megatrends. Vi får et indblik i, hvad der rører sig inden for kommunikation og nyhedsformidling - og så skal vi helt ned i internettets kaninhul og høre om digital ekstremisme.

Faglig fyraften: Megatrends. Netværk, drinks og faglige input for medlemmer af AJKS, DJ og KS.

Timme Bisgaard munk: Camilla Utke Schøiler | Jakob Kwon: TV2 | Katrine K. Pedersen: PR

Hvornår

10. november 2021 17:00-21:00

Hvor

SoHo Café, Flæsketorvet 68, København K

Pris

Gratis for medlemmer

Type

Faglig fyraften

Næsten 2 år. Så lang tid har fyraftensbaren mellem DJ, KS og AJKS været i hi. I mellemtiden har vi været i tænkeboks og givet konceptet lidt nyt liv. 

Det glæder os endelig, at byde jer velkommen til Faglig Fyraften. Den første i rækken af forhåbentligt mange gode arrangementer, hvor vi sætter spot på fagligheden, mødes, mingler - og så giver vi drinks. 

 

Tema: Megatrends

Afsættet for denne Faglige Fyraften er: Megatrends – hvad sætter dagsordenen inden for nyhedsdækning, hvilke tendenser ser man inden for kommunikationsområdet, og hvad er temperaturen på den digitale kultur, der indkapsler vores liv i større og større grad?

Vi får besøg af Jakob Kwon fra TV2, Timme Bisgaard Munk fra K-Forum og Katrine K. Pedersen, ekspert i digital kultur, til at give os både den store indflyvning til -  og det dybe dyk ned i - den konstant foranderlige, kalejdoskopiske medievirkelighed som vi alle navigerer og bidrager til. 

 

PROGRAM
 

17.00: Dørene åbner

17.30: Timme Bisgaard Munk, Chefredaktør, Kforum

Morgendagens KOMbranche
Timme giver os indblik i megatrends indenfor kommunikationsbranchen og gør os klogere på de kompetencer, der bliver efterspurgt i morgendagens kommunikations- og medieverden. 

Timme Bisgaard Munk, chefredaktør Kforum, er uddannet Ph.d i sociale medier fra Københavns Universitet. Han har igennem flere år undervist på KU, CBS og arbejdet som projektleder i kommunikationsvirksomheden Advice A/S og ikke mindst været redaktør af kforum helt tilbage til dengang folk snakkede om WAP telefoner og Arto.

18:10 Jacob Kwon, Nyhedschef, TV2/Nyhederne

Fremtidens medarbejder - generalist eller specialist?
Fremtidens medarbejder skal enten være en rigtig dygtig specialist eller en rigtig dygtig generalist. Det er de to typer medarbejdere, der vil være rift om. Vi kommer til at se, at udviklingen med flere og flere niche- og specialmedier fortsætter, og det vil stille særlige krav til medarbejderen om specialviden eller særlige kompetencer. Samtidig vil de store omnibusmedier have behov for også at have medarbejdere med en særlig indsigt på f.eks. økonomi, klima eller sundhed. Specialisten vil vinde på, at de bidrager med en viden eller en evne, som ingen andre på arbejdspladsen kan levere.

Samtidig vil der dog også være et behov for dygtige generalister, som kan kastes ind i alle typer af historier. Fleksibilitet og agilitet er kommet for at blive, og i takt med at nye behov opstår hurtigere og hurtigere, vil behovet for at kunne flytte medarbejdere rundt hurtigt også stadig være stort. Generalisten vil vinde på alsidighed og hastighed.

Jacob Kwon, nyhedschef TV 2, er opvokset i Nordjylland og har arbejdet med public service i hele sit professionelle arbejdsliv. Først 13 år i DR og nu 6 år i TV 2.

19:00 Katrine K. Pedersen, Forsker og ekspert i digital kultur

Den nye ekstremisme
Vi befinder os i en krise, en informationskrise, hvor Taliban og højreradikale ekstremister står bag nogle af vor tids mest succesfulde propaganda-angreb. Angreb der går viralt via populær, digital kultur, memes og mainstream trends. Tech virksomheder i Silicon Valley får skyld for at tjene penge på, at den globale offentlighed er oversvømmet af mis- og disinformation, propaganda og ekstreme påvirkningsmekanismer. Det kræver nye tilgange og  metoder til at forstå og navigere i det forurenede medielandskab.

Katrine K. Pedersen er cand.mag i dansk og retorik, og en af Danmarks førende eksperter i digital kultur og er hyppigt anvendt i medierne, når vi skal forstå alt fra fake news, troldehære eller børn og unges digitale adfærd. Siden 2017 har hun været leder af ARKEN Uddannelse og arbejder sideløbende som rådgiver og konsulent for bl.a. HBO, DFI, BFI og DR. Driver forlaget Loopland og det digitale magasin om digital kultur, thehumansituation.org 

19:45 - 21:00 Baren er åben og musikken spiller