6 råd: Brug specialet som springbræt
Som nyuddannet sidder du på en guldgrube af viden – nemlig dit speciale. I erhvervslivet har de færreste tid til at tilegne sig så meget viden om et specifikt emne, som du gør i din specialeproces. Du skal endelig ikke lade den viden gå tabt. Brug den som et springbræt videre i dit arbejdsliv
Du har haft tid til at nørde over et emne og har måske fundet nye indgangsvinkler til gamle problemstillinger. Nu er det på tide, at du sætter den viden i spil ift. dit kommende job. For selvom du ikke har lang erhvervserfaring, så har din specialeproces måske givet dig kendskab til en specifik branche - eller måske et emne - som kan være interessant i andre brancher.
Hvem kunne have glæde af din ekspertise og viden? Hvilken branche eller felt har du fået et godt indblik i?
Vi giver dig 6 råd til, hvordan du bruger dit speciale i din jobsøgning.
1. Sæt fokus på dig og din faglighed
Oversæt din viden til korte artikler. Træk essensen ud med fokus på behovet hos din modtager. Forestil dig, at du fortæller din kommende chef, hvad du opdagede eller kortlagde i dit speciale. Saml det i 2-3 hovedpointer.
Skriv artikler ud fra de 2-3 hovedpointer og målret dem fx aviser, fagblade eller magasiner, der skriver om det samme emne som dig. Find en journalist du kan skrive direkte til (hvis muligt) og pitch ideer. Hvad er historien, hvem er læserne, hvorfor er det vigtigt?
Specialet om offentlig kommunikation kan koges ned til en artikel og fx offentliggøres i magasinet ’Offentlig ledelse’, og har du skrevet om cross media kan du fx publicere en artikel om det på K-forum, din egen LinkedIn profil eller måske MarketCommunity, der samler læsere fra marketing og kommunikation.
Husk, at du kan booke en karrieresamtale hos AJKS og få sparring på din jobsøgning, brug af sociale medier i forhold til at opbygge faglig autoritet - eller hvordan du lader dit speciale arbejde for dig.
2. Jobsøgning med udgangspunkt i din specialviden
Har du fx skrevet et case-baseret speciale om marketing i en revisionsvirksomhed, så har du fået unikt indblik i et specifikt branchefelt - dets kultur, udfordringer, muligheder og aktører. Du har samtidig kendskab til specifikke marketingsaspekter sat ift. den branche.
Kortlæg hvilke virksomheder og organisationer som minder om den du case, du har skrevet om. Hvad kan du byde ind med af viden og ideer?
Hvis du søger opslåede stillinger, vil du opdage, at det er nemmere at komme med relevant input til stillingen i jobansøgningen. Og uopfordrede ansøgninger bliver også nemmere at skrive. Du har en reel indsigt i deres felt, hverdag og udfordringer og kan komme med frisk viden og ideer.
3. Del din viden på sociale medier
Som nyuddannet gælder det om at skabe opmærksomhed om dig og din viden. Derfor skal du ud og gøre en dyd ud af at adskille dig fra resten. Det kan du fx gøre ved at sætte dit speciale i spil på sociale medier.
Du kan fx:
Finde grupper, der er relevante for din faglighed og her debattere pointer fra dit speciale, hvis det virker relevant
Publicere dine egne artikler på LinkedIn med afsæt i dit speciale
Lav en plan for 2-3 korte posts (opslag), der uddrager essenser fra dit speciale
Uploade hele dit speciale som en præsentation eller som et projekt
4. Lav dit speciale til en kort video eller podcast-serie
Tænk også i videoformatet og præsentér din viden kort og klart. Måske i en serie med korte afsnit eller som en enkelt kort video.
Ved at vælge videoformatet får du mulighed for at vise lidt mere af din person – uden at du nødvendigvis skal fortælle om dig selv.
Det er dog alfa og omega, at du har styr på teknikken og formidlingen. Supplér gerne med tekst, som understøtter og betoner det, du siger, så billedsiden samtidig får et mere levende og dynamisk udtryk.
Overvej eventuelt også en kort forfattet mail til radiostationer, hvor du præsenterer din ide til et radioprogram eller podcast. Så du får synliggjort og perspektiveret dit speciale.
5. Brug dit speciale som afsætning for oplæg og undervisning
Det kan også være, du kan bruge din nye viden til at holde oplæg eller undervise.
Undervisningsmuligheder i FOF, AOF, højskoler og uddannelsesinstitutioner er oplagte, omend du ikke kan spinne guld, så kan du få bredt dit budskab ud til interesserede inden for området og på den måde gøre din viden tilgængelig. Samtidig ser det godt ud på CVet.
Send et forslag på fx 8 undervisningsgange, så det er nemt tilgængeligt for kursuslederen at forholde sig til.
Du kan også tænke i kortere foredrag som du kan holde på fx på højskoler, daghøjskoler, biblioteker eller virksomheder.
Det kan være, at din viden om grafisk design kan være en åbning ind undervisningsverden - eller at din viden om dansk journalistik gennem 50 år er interessant.
6. Brug din viden til at rådgive andre
Hvis den viden du har, er specialviden, så overvej om du skal drive egen selvstændig virksomhed, hvor din viden er din vare.
Afdæk hvem, der kunne have en interesse i din viden. Et speciale om sundhedskommunikation kan fx omsættes til nogle interessante oplæg i regionerne, som sundhedspersonale kan bruge i deres udvikling af patientpleje.
Du kan også overveje at bruge virksomhedspraktik som en form for platform til at afprøve rådgiverrollen. På den måde bliver virksomhedspraktikken på dine præmisser, og du kan få lidt erfaring med rådgiverrollen, før du eventuelt tager springet.
Spil på flere heste
Hvis du både skriver artikler, er aktiv på SoMe og søger uopfordret og opslåede stillinger, så øger du sandsynligheden for, at folk får øje på dig og din viden – og du øger sandsynligheden for det tilfældige møde, der på sigt skaber jobs.
Tænk derfor jobsøgningen som et mindset, hvor du arbejder med nysgerrighed som afsæt til at udforske nye læringsmuligheder, og hvor dit speciale kan bidrage med nye perspektiver for både dig og dine målgrupper.
Husk, at du kan booke en karrieresamtale hos AJKS og få sparring på din jobsøgning, brug af sociale medier i forhold til at opbygge faglig autoritet - eller hvordan du lader dit speciale arbejde for dig.
Kommentarer