Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Dit speciale kan positionere dig – og fremme din karriere

Specialet er afleveret. En ny epoke venter. Men hvorfor ikke bruge dit speciale til at skyde genvej til drømmejobbet? Dit speciale kan nemlig være guld værd og åbne nye veje. Læs hvordan du kan lade dit speciale arbejde for dig nu.

karrierevejledning for nyuddannede

Jakob Carlsen

Få 5 bud på, hvordan du kan bruge specialet i din jobsøgning

 

Du ved hvad du taler om – del din viden med verden

Vi kan have en tendens til at mene, at det vi selv ved, ved alle andre nok også. Vi tænker, at hvis vi skal udtale os om noget, skal det være banebrydende eller af stor strategisk værdi.

Drop det!

Du har lige brugt adskillige måneder af dit liv på at specialisere dig inden for et emne. Så du er eksperten (også selvom du er en af de nyere af slagsen).

1. Oversæt din viden til korte artikler 

Din viden skal ”oversættes” og kortes ned i mere spiselige formater. Træk essensen ud med fokus på behovet hos din modtager. Forestil dig, at du fortæller din kommende chef, hvad du opdagede eller kortlagde i dit speciale. Saml det i 2-3 hovedpointer.

Skriv artikler ud fra de 2-3 hovedpointer og målret dem fx aviser, fagblade eller magasiner, der skriver om det samme emne som dig. Find en journalist du kan skrive direkte til (hvis muligt) og pitch ideer. Hvad er historien, hvem er læserne, hvorfor er det vigtigt?

Specialet om offentlig kommunikation kan koges ned til en artikel og fx offentliggøres i magasinet ’Offentlig ledelse’, og har du skrevet om cross media kan du fx publicere en artikel om det på K-forum, din egen LinkedIn profil eller måske MarketCommunity, der samler læsere fra marketing og kommunikation.

2. Del din viden på sociale medier

Som nyuddannet gælder det om at have en klar jobsøgningsstrategi, som kan skabe opmærksom om dig og din viden. Derfor skal du ud at gøre en dyd ud af at adskille dig fra resten. Det kan du fx gøre ved at sætte dit speciale i spil på sociale medier.

Du kan fx:

  • Finde grupper, der er relevante for din faglighed og her debattere pointer fra dit speciale, hvis det virker relevant
  • Publicere dine egne artikler på LinkedIn med afsæt i dit speciale
  • Lav en plan for 2-3 korte posts (opslag), der uddrager essenser fra dit speciale
  • Uploade hele dit speciale som en præsentation eller som et projekt

3. Lav dit speciale til en kort video eller podcast-serie

Tænk også i videoformatet og præsentér din viden kort og klart. Måske i en serie med korte afsnit eller som en enkelt kort video.

Ved at vælge videoformatet får du mulighed for at vise lidt mere af din person – uden at du nødvendigvis skal fortælle om dig selv.

Det er dog alfa og omega, at du har styr på teknikken og formidlingen. Supplér gerne med tekst, som understøtter og betoner det, du siger, så billedsiden samtidig får et mere levende og dynamisk udtryk.  

Overvej eventuelt også en kort forfattet mail til radiostationer, hvor du præsenterer din ide til et radioprogram eller podcast. Så du får synliggjort og perspektiveret dit speciale.

4. Brug dit speciale som afsætning for oplæg og undervisning

Det kan også være, du kan bruge nye viden til at holde oplæg eller undervise.

Undervisningsmuligheder i FOF, AOF, højskoler, uddannelsesinstitutioner er oplagte, omend du ikke kan spinne guld, men du kan få bredt dit budskab ud til interesserede inden for området og på den måde gøre din viden tilgængelig. Send et forslag på fx 8 undervisningsgange, så det er nemt tilgængeligt for kursuslederen at forholde sig til.

Du kan også tænke i kortere foredrag som du kan holde på fx på højskoler, daghøjskoler, biblioteker eller virksomheder.

Det kan være din viden om grafisk design kan være en åbning ind undervisningsverden eller at din viden om dansk journalistik gennem 50 år er interessant.

5. Brug din viden til at rådgive andre

Hvis den viden du har, er specialviden, så overvej om du skal drive egen selvstændig virksomhed, hvor din viden er din vare.

Afdæk hvem, der kunne have en interesse i din viden. Et speciale om sundhedskommunikation kan fx omsættes til nogle interessante oplæg i regionerne, som sundhedspersonale kan bruges i deres udvikling af patientpleje.

Du kan også overveje at bruge virksomhedspraktik som en form for platform til at afprøve rådgiverrollen. På den måde bliver virksomhedspraktikken på dine præmisser og du kan få lidt erfaring med rådgiverrollen, før du eventuelt tager springet.

Saml’ det hele i din egen medie-plan 

En ting er at tænke disse aktiviteter, en anden er at udføre dem.

Ved at gennemføre en eller flere tiltag, øger du sandsynligheden for at folk får øje på dig og din viden, idet du aktivt og vedholdende gennem planlagte aktiviteter, øger sandsynligheden for det tilfældige møde, der på sigt skaber jobs.

Tænk derfor jobsøgningen som et mindset, hvor du arbejder med nysgerrighed som afsæt til at udforske nye læringsmuligheder og hvor dit speciale kan bidrage med nye perspektiver for både dig og dine målgrupper.

I forhold til at søsætte disse aktiviteter, så lav din egen lille medieplan for, hvordan du vil lancere dit speciale til bestemte kanaler og målgrupper.

Du kan booke en karrieresamtale hos AJKS og få sparring på din jobsøgning, brug af sociale medier i forhold til at opbygge faglig autoritet eller hvordan du lader dit speciale arbejde for dig. 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.