Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan kommer du godt i gang med PR

Scroller du altid forbi stillingsopslaget, når de efterspørger kendskab til PR? Eller vil du bare gerne arbejde med PR, men ved ikke lige, hvordan du skal gå til det? Så få AJKS’ 6 input til dit PR-arbejde.

PR-arbejde minder på mange måder om salg. Hvis du vil sælge dit produkt – i denne omgang din historie eller budskab – er du nødt til at kende din kundes behov. Så her kommer 6 punkter, der er vigtige, når du skal i gang med pressearbejde.

# 1 Byg dit netværk op

Gode pressemedarbejdere har et godt netværk. Er du ny i faget, handler det om at lære landskabet af medier og journalister at kende. Det er hårdt arbejde med masser af research, proaktivitet og opsøgende arbejde. Det er ikke nok at kende de enkelte mediers værdigrundlag og mission. Du skal også lære de enkelte journalister at kende. Hvad interesserer de sig for, hvad har de skrevet om osv. Og så skal du i gang med dit opsøgende arbejde på SoMe, telefon og mail.

# 2 Pressemeddelelsen kan ikke stå alene – husk et pitch

Du har måske lært at skrive en pressemeddelelse. Det velkendte fakta-ark med historie, citater, kilder og kontaktinfo. Pressemeddelelsen er stadig et vigtigt værktøj anno 2023, men den kan ikke længere stå alene.

Du er nødt til at lave et mere personligt pitch til den enkelte journalist, hvor du målretter din historie eller dit budskab mod journalisten, hendes medie og læsere. Du skal altså kort fortælle, hvad pressemeddelelsen handler om - med en vinkel, der interesserer journalisten. Din vinkel skal fx være mere lokal, hvis du skriver til et medie som Jyske Vestkysten, end hvis du skriver til Jyllands-Posten.

Hvis du pitcher en historie til den rigtige journalist på et relevant medie på det rigtige tidspunkt, er der langt større chance for, at du får succes.

Alt efter den opbyggede relation kan pitchet foregå over mail, telefon eller sågar messenger.

# 3 Find en aktuel dagsorden at hægte dit budskab på

Det er også en rigtig god ide at kende de mest aktuelle offentlige dagsordener. I øjeblikket kan det fx være klimadagsordenen. Hvis din historie kan hægtes på større dagsordener, giver det nemlig større chance for, at den bliver grebet ude på redaktionerne.

# 3 Kom ind til kernen

Du skal passe på med ikke at skrive for meget, for langt, for indforstået - og til for mange målgrupper. Du kan ikke favne alt, men er nødt til at vinkle din pressemeddelelse. Så hold dig til den klassiske nyhedstrekant. Det er vigtigt, at du har en klar målgruppe og vinkler dit budskab kort og præcist – også ved komplicerede emner. Det er en svær balancegang mellem at komme bredt ud med en pressemeddelelse og ramme præcist. Men jo mere du indsnævrer din målgruppe og de medier og journalister, du kontakter, jo større chance er der for at din historie kommer frem i verden.

# 4 Plej dit netværk

Husk at pleje dit netværk mellem kampagner, så du holder dig relevant i længere tid. Det kan fx være igennem SoMe-indlæg, employer branding, nyhedsbreve som journalisten modtager eller evt. interne rapporter og undersøgelser, som du sætter i spil.

# 5 Grib de bolde dit PR-arbejde giver

Mange lever højt på at få deres historier i medierne, og så ender arbejdet der. Det er en fejl. Husk at gribe de bolde, dit kampagnearbejde giver. Du skal arbejde videre med de omtaler, du får, så de får liv. Del dine omtaler med nye vinkler på SoMe, skriv om det i dit nyhedsbrev osv.

# 6 SoMe er en vigtig del af PR-arbejdet

Før i tiden var den hellige gral at komme i de klassiske medier, hvis du skulle ud med et budskab eller en historie. I dag skal du tænke hele vejen rundt om kommunikationsplatformene - og også være skarp på de sociale medier.  De sociale medier spiller en lige så vigtig rolle, som de traditionelle nyhedskanaler.
Hvis du er i en lille virksomhed, sidder du måske allerede selv med SoMe-arbejdet, men ellers skal du have et samarbejde op og køre med både kommunikation og marketing, som i dag hænger uløseligt sammen med PR-arbejdet. 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Få karrierevejledernes guides og artikler til jobsøgning, arbejdsliv, karriere og meget mere.

Artikler om karriere og jobsøgning

Få tips til din jobsøgning og karriere fra AJKS' karrierevejledere i vores arkiv, hvor vi deler artikler, videoer og guides. 

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

Faglige og sociale arrangementer

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

Meld dig ind i AJKS

Bliv medlem

Få karrierevejledning, din egen a-kassevejleder - og bliv del af et stærkt, fagligt netværk for professionelle inden for medier og kommunikation - til en af de laveste priser på markedet.

Meld dig ind nu