Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

De gamle trends hænger ved i 2024

Er du også forpustet efter at have brugt 2023 på at følge med udviklingen? Nu er 2024 over os, og det ser ikke ud til, det kommer til at gå langsommere. De gamle trends hænger ved, vi kommer med bud på, hvad du skal være opmærksom på.

De gamle trends hænger ved i 2024

 

Vi har ikke en krystalkugle, men vi har kigget på, hvad større aktører ser som trends i det nye år – og hvordan du kan inkorporere dem i dit arbejde – vi kan allerede afsløre, at du har hørt om dem før.

Fik du brugt tilbuddene på hylderne?

Det seneste år bød på et væld af events, kurser og workshops, som var gratis for alle AJKS-medlemmer. Fik du benyttet dig af mulighederne?

Se, hvad du gik glip af - og hvad der kommer på hylderne i 2024.

AI er endnu engang topscorer

Kigger vi i analyser og rapporter fra fx HubSpotHootsuite eller danske Medietrends, så er det AI, der fylder i prognoserne for det kommende år. Og det gælder på tværs af kommunikation, medier og marketing.

I Hootsuites årlige Social Media trends rapport ses en udvikling, hvor brugen af AI vil vokse i 2024, hvilket nok ikke er en stor overraskelse. Ifølge deres data blev AI i 2023 brugt til korrekturlæsning af 67% af deres respondenter, 66% brugte det til udvikling af ideer, 57% til ny tekst og 37% til gennemskrivning af egne produktioner til fx SoMe - foruden produktion og redigering af billeder. Den udvikling kommer ifølge deres prognoser til at vokse markant i 2024.

AI kommer også til at have konsekvenser i medieverdenen og overtager lidt SoMes spot som den nye ”frenemy”, hvor SoMe ifølge Medietrends snart kun er enemy. Danske Medietrends har udgivet en rapport med støtte fra Dansk Journalistforbund, der kigger på 10 trends, der vil påvirke medierne i 2024, og her er samarbejdet og afhængighederne mellem medierne og AI et punkt, der vil fylde. Hvilken vej det kommer til at gå må tiden vise.

Ifølge HubSpot vil effektivitet øge muligheden for menneskelig innovation i marketingsarbejdet. Her er det dog værd at vide, at HubSpot selv har lavet forskellige AI-værktøjer til fx tekst og overskriftsgenerering samt community management, så her er de måske lidt farvede. Men at bruge AI til dit rugbrødsarbejde kan give mere luft til andre faglige opgaver. Og mange virksomheder ser allerede muligheder – også ift. økonomien, så kend dine værktøjer, så det er din faglighed og ikke kun økonomien, der sætter rammerne.

Så det nye bliver ikke, om du skal bruge AI eller ej – det kommer du til, hvis du vil følge med. Det vigtige bliver at kunne navigere i mulighederne - og for dine faglige mål at kunne balancere teknologi og autencitet samt at kende dine målgrupper.
 

AI strategi

Hootsuite har spurgt mediebrugere om deres syn på AI genereret indhold, og her er Gen Z generationen (1997-2012) klart mere åben end fx Baby boomerne (1946-1964). De ældre er både mere skeptiske ift. at kunne gennemskue AI indhold og til brugen af den, hvor Gen Z har større tiltro til, at de kan genkende AI indhold og til at kunne interagere med det. De yngre har så et stort krav til autencitet ift. brandet, der skal opfyldes – og her kommer en klar AI strategi og det menneskelige touch i spil.

I 2024 vil flere og flere virksomheder udarbejde AI strategier. Her er det en god ide at involvere både it og juridisk afdeling - foruden at kigge på en AI styleguide, og hvad der er indenfor og udenfor AI-scope. Og på sigt giver det ikke mening at tale om AI strategi, da den skal inkorporeres i de nuværende strategier.

I Medietrends rapport finder du gode bud på spørgsmål til din kommende AI-strategi.

Vil du vide lidt mere om de forskellige AI værktøjer, så har vi fundet 5 gratis online kurser om AI (på engelsk).
 

Bæredygtighed og ESG-dagsordenen er stadig en stor spiller

ESG (Environmental Social Governance) og bæredygtighed er to begreber, der ofte bruges i forbindelse med virksomheders ansvarlighed over for miljø, samfund og deres interessenter. Og det er stadig et område i udvikling. Virksomheder er i stigende grad forpligtet til at dokumentere, hvordan de arbejder med den grønne omstilling. Det åbner op for et nyt marked i virksomhederne.

Ombudsmanden havde stort fokus på formidlingen om bæredygtighed i 2023, hvor greenwashing var i centrum – det bliver det ved med i 2024. For i takt med at bæredygtighed bliver et konkurrenceparameter samt et sellingpoint til forbrugere og interessenter, så slås der hårdt ned på formidlingen om bæredygtighed - hvad end det er omtalen af ens produkter eller processer som bæredygtige. Der er skarpe krav til præcis formidling – for det er næsten umuligt at være bæredygtig. Vi er nødt til at forklare, hvilke præmisser vi opfylder i at være bæredygtige.

Det stiller store krav til at kende alt fra fx markedsføringslovgivningen til EUs ESG standarter og FNs Verdensmål.

Er du ledig, og vil du gerne arbejde med ESG og bæredygtighed, kan du søge om optagelse på kurset ”Bæredygtig forretningsforståelse og praktik”, der kan søges via den regionale positivliste. Du kan høre mere om kurset på dette webinar.

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

Faglige og sociale arrangementer

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

AJKS guider dig til ledige job i 36+ jobportaler, jobbanker og jobsøgemaskiner. Med guiden får du overblik, så du nemmere kan finde de nyeste job.  Få overblik over ledige stillinger nu

Nyt job? Guide til jobportaler indenfor medier og kommunikation

AJKS guider dig til ledige job i 36+ jobportaler, jobbanker og jobsøgemaskiner. Med guiden får du overblik, så du nemmere kan finde de nyeste job.

Guides til gratis kurser og uddannelse

Guides til gratis kurser og uddannelse

AJKS' karrierevejledere giver dig en guide med gratis kurser, certificeringer og videreuddannelse.

Find korte kurser, workshops og bliv undervist af nogle af verdens førende universiteter helt gratis.