LinkedIn for selvstændige og firmaer - får du fuldt udbytte?
Få tips fra eksperten, så du kan øge din synlighed og skabe værdi med LinkedIn nu.
AJKS er på en LinkedIn-rejse og du kan følge vores skridt på vejen.
Status efter tre uger er, at vi:
- Har fået 270 følgere
- Har kreeret seks posts (og dertilhørende content)
- Holder en gennemsnitlig engagement-rate på cirka 3,4%
Derudover har rejsen har budt på kage, skriveblokade og 3 tip til at skrive den ultimative firmaprofil.
Få hul igennem til to millioner danske profiler på LinkedIn
LinkedIn er med cirka to millioner danske profiler et potentielt mekka for virksomheder og selvstændige, der har noget på hjerte og faglighed at byde ind med.
Men hvordan er reglerne for at udbrede kendskabet til dig selv eller din virksomhedsside og hvordan kan du få værdi af LinkedIn, hvis du fx er selvstændig?
Denne gang har vi søgt eksperthjælp fra Senior Digital Strategist og LinkedIn-ekspert, Niels Tybjerg. Udover at LinkedIn er hans foretrukne sociale medie, har han de sidste mange år rådgivet virksomheder og selvstændige om strategisk brug af LinkedIn.
Hvad er de uskrevne regler for at connecte på LinkedIn?
Der skal være en form for kontakt, før du connecter. Men har du været i (positiv) dialog med en på LinkedIn - enten i en åben tråd eller en gruppe - kan du tillade dig at sende en connection request. Du også sende en connection request til folk, du ’bare’ har fulgt og som er interessante, hvis I har et interessefællesskab.
Det vigtige er dit connection request. Du skal begrunde, hvorfor du gerne vil connecte. Skriv fx hvad der er spændende ved den anden person og hvorfor det er relevant for vedkommende at connecte med dig.
Hvornår skal virksomheder og selvstændige bruge LinkedIn?
På LinkedIn kan du møde en interessant målgruppe.
LinkedIn er karrieredrevet, og folk er der typisk af tre årsager:
1. For at udvikle sig fagligt
2. For at styrke egne karrieremuligheder
3. For at netværke
Kan du understøtte bare én af de tre ting, kan LinkedIn styrke dit brand.
Fordelen for selvstændige på LinkedIn er, at du får stor rækkevidde, hvis du har været god til at dyrke dit netværk – større end på fx Facebook og langt mere forretningsmæssigt relevant.
LinkedIn adskiller sig fra fx et visitkort eller en hjemmeside ved, at du aktivt kan gøre noget for at nå din målgruppe, fordi du kan blive ved med at kommunikere til folk gennem dit news feed.
Det minder dem løbende om din tilstedeværelse, så du kan være top of mind, når din potentielle kunde sidder med et købsbehov. Det kræver, at du hele tiden opbygger dit brand. Til gengæld får du synlighed.
Det er også en fordel, at folk ofte hellere vil i dialog med mennesker end med brands. Så hvis du som selvstændig er klar til at bruge din egen person og være aktiv – er det en fordel.
Hvordan kan du fx bruge din egen person på LinkedIn?
Du skal have noget værdifuldt at sige. Tænk på, hvad du kan give andre. Min tilgang er, at du skal hjælpe mennesker, så de kan blive en succes i deres karrieremæssige liv.
Ved at dele information, cases og din egen viden, kan du blive en vigtig stemme i den niche, du opererer i forretningsmæssigt.
Hvordan finder jeg min målgruppe på LinkedIn?
Du skal starte med at vurdere, om målgruppen overhovedet er aktive på platformen. Her kan du fx benytte LinkedIns annonceværktøj, som du blandt andet bruger, når du vil segmentere annoncer eller opslag til en bestemt målgruppe.
Det smarte er, at du kan gå ind i værktøjet og starte på en LinkedIn annonce. Du vælger en post, du har lavet, og laver et udtræk. Du kan fx se, hvor mange marketingchefer, der arbejder i Københavnsområdet i virksomheder med 11-50 medarbejdere.
Det giver dig svar på, om der er volumen. Altså om der er en kritisk masse i forhold til dem, du vil kommunikere til.
Du kan målrette efter de oplysninger, folk indtaster i deres profil - fx branche, virksomhedsstørrelse, rolle, funktion og hvor meget erfaring eller ansvar folk har. Ja, helt ned på kompetencer eller evner. Du kan også bruge LinkedIns søgefunktion til at se, om der er folk i dit eller dine direkte kontakters netværk, der er i din målgruppe.
Skal du have både en personlig og en virksomhedsprofil på LinkedIn, hvis du er selvstændig?
Det er en afvejning. Du kan komme langt med din personlige profil. Den primære fordel ved de private profiler er, at du kan connecte med folk.
Din personlige profil viser hele din historik, inklusiv andre ting du har lavet. Det kan være positivt, at folk kan se, du har været omkring nogle ting. Men er du nystartet og uden meget erfaring, kan det være en udfordring at fremstå som en autoritet.
Det kan vi lidt bedre komme omkring på en virksomhedsprofil, hvor vi kan tale om virksomhedens formål – og gemme personen lidt.
En anden fordel ved at have en virksomhedsprofil er, at målgruppen ikke er i tvivl om, at de kommunikerer med en virksomhed, hvilket kan gøre det lettere at sælge via LinkedIn. Skal du bruge LinkedIn som et annonceringsværktøj – enten til at lave målgruppeanalyser eller decideret annoncering – kræver det også en virksomhedsprofil.
Hvad er vigtigt, før du springer ud i LinkedIn?
Start med at optimere din profil. Beskriv alle de grundlæggende informationer om dig selv eller din virksomhed i forhold til kanalen. Få alt det med, som underbygger din autoritet.
"Som selvstændig har du kun din egen autoritet at tilbyde folk i en salgssituation. De skal stole på, at du kan levere varen. Det skal profilen underbygge."
Skal du lave en decideret LinkedIn-strategi?
Det synes jeg du skal for alle dine kommunikations- og marketingkanaler. Måske kan din strategi stå på en post-it. Men du skal definere målet med din tilstedeværelse. Og når du har et mål, skal du definere, hvad der så skal til for at nå derhen.
En god ide er at bryde strategien ned i standardelementer
- Hvad vil du gerne opnå?
- Hvad skal der til for at komme derhen?
- Hvilke greb kan du benytte for at nå det, du gerne vil?
- Hvad er dine delmål?
Især delmål er vigtige i forhold til at nå i mål og holde din motivation.
Skal du fx generere forretning direkte på LinkedIn eller vil du have dem over på en hjemmeside? Er dit mål i første omgang at brande dig selv, eller er det et hardcore forsøg på at konvertere nogen til leads? Har du allerede et stort netværk, eller skal du opbygge det først? De ting skal du analysere i forvejen.
Hvad skal du dele på LinkedIn?
Det er ikke vigtigt, hvilken type indhold du deler. Selvom billeder generelt har større rækkevidde end links. Det handler om konteksten: Du skal ramme noget, der er relevant for målgruppen.
Så det første, du skal gøre, er at udse dig din målgruppe og finde ud af, om den er til stede på LinkedIn.
Ud fra din erfaring, hvad kan man så håbe at få ud af LinkedIn? Kan du fx sælge via LinkedIn?
Ja, du kan godt sælge via LinkedIn. Men det sker typisk gennem det vi kalder social selling eller unselling. Det er den bløde salgstragt, hvor du går ud med din faglige kompetence. Det giver folk mulighed for selv at henvende sig til dig og det giver dit netværk mulighed for at pege på dig, når andre efterspørger dine services eller kompetencer.
Hvis du er kompetent til at løse en bestemt opgave, kan du også pege på dig selv, når der er opslag, hvor andre beder om anbefalinger i forhold til fx at få løst konkrete opgaver. Men sørg for at fokusere på din niche og dét du er god til. Hvis du skyder efter det hele, er der risiko for, at du kan blive betragtet som useriøs.
Sociale medier er en maraton
Når det er sagt, så er sociale medier en maraton; ikke et sprint. Så hvis kassen er ved at være tom og du skal sælge noget nu, er LinkedIn formentlig ikke det rigtige sted. Du er nødt til at investere tid. Til gengæld kan det netværk, du opbygger, blive mange penge værd på den lange bane.
Tag fat i dit netværk
Hvis du har brug for at skubbe lidt på, kan et tip være at tage fat i indflydelsesrige personer i dit netværk. Hvis du har et event eller en anden større aktivitet, kan du bede folk direkte om hjælp til at få det delt. Jeg ville fx tage fat i tidligere samarbejdspartnere og forretningsforbindelser, som ikke er aktive kunder, men som jeg har en positiv relation til.
Fortæl dem om dit event – og måske er de selv interesserede – men i virkeligheden ville du bare blive glad, hvis de vil dele det i deres netværk. Og har de en dag noget lignende, de har brug for at få skubbet ud, så må de sige til.
Hvad er dit bedste råd til selvstændige, der skal i gang med LinkedIn nu?
Når du har fundet din målgruppe, skal du i gang med at dele indhold. Du skal på banen og vise din faglighed. Du behøver ikke skrive alt selv – det kan være aktuelle nyheder, undersøgelser og lignende.
Det vigtige er, at du i dit opslag knytter en ganske simpel kommentar til det, du deler, så du hele tiden bruger indhold til at underbygge din autoritet og understøtte din strategi.
Del også opslag eller artikler fra dit netværk.
Indenfor salgspsykologien arbejder vi med et begreb, der hedder reciprocation. Når du giver andre en gave – uden at kræve noget til gengæld – kommer de i et mentalt gældsforhold til dig. Og den gæld vil de gerne slå en streg over. Så når du på et senere tidspunkt beder om deres hjælp, fx til at dele dit event, er det lidt mere sandsynligt, at de siger ja.
Connect, connect, connect
En anden ting, du skal gøre lige fra start, er at opbygge dit netværk. Jeg kørte en LinkedIn workshop i to dele med Nybolig Erhverv for et års tid siden, hvor jeg trænede deres erhvervsmæglere i social selling. På den første workshop optimerede vi deres profiler, og de blev sat til at gennemgå deres tidligere korrespondance for at finde kontakter, der var relevante at connecte med.
Næste gang bad jeg dem tjekke deres indbakke for at se, om de havde fået feedback. En af erhvervsmæglerne fløj op af stolen fordi han – baseret på sit connection request – havde fået en besked fra en i sit gamle netværk: ”Det var godt at høre fra dig. Vi skal i øvrigt have sat et kaffemøde op, for jeg har denne her erhvervsejendom til 50 millioner, som jeg skal have solgt. Måske kunne du give et bud på at blive mægler på den?”
Så med lidt held og et godt netværk, kan en connection alene give anledning til den første ordre.
Find AJKS på LinkedIn
Du kan få følge vores LinkedIn rejse - direkte på vores LinkedIn profil.
Her sætter vi også spot på de nyeste trends inden for arbejdsmarkedet, medier og kommunikation. Og du får tips til jobsøgning, opkvalificering, sporskifte og nyt om karriere.
Kommentarer