Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

4 tips til din målrettede ansøgning

Vi har spurgt Henrik Hansen om gode råd til den målrettede ansøgning. Henrik er til daglig karrierevejleder i AJKS og holder ofte webinarer og workshops om at brænde igennem med ansøgning og CV. Henrik fokuserer på 4 områder – få hans tips her:

4 tips til din målrettede ansøgning

 

 

Få flere tips og tricks til at brænde igennem med din ansøgning:


Download AJKS' e-bog her: 
Brænd igennem med din ansøgning

1. Den nære fremtid

At skrive sig ind i den nære fremtid er omdrejningspunktet for ansøgningen - typisk med afsæt i de tre væsentligste kompetencer fra stillingsopslaget. Det giver arbejdsgiveren et billede af, hvordan du går til opgaverne, og hvordan du fagligt mestrer jobbets udfordringer. Det er nemlig dem, som arbejdsgiveren primært vil have løst.

Så byg din ansøgning op om de vigtigste kompetencer fra Stillingsopslaget, og undgå at din ansøgning bliver en opsummering af dit CV. Ellers peger din ansøgning for meget bagud i dit arbejdsliv.

Hvis du fx formulerer dig i retning af: ”I forhold til at hjælpe jer med at styrke den redaktionelle kurs og understøtte bladets evne til at sætte spot på aktuelle temaer, kan jeg trække på min erfaring som journalist hos Y”, så sikrer du dig, at du begynder der, hvor du har arbejdsgivers opmærksomhed. Nemlig på dennes behov og fokus.

Du kan så med fordel supplere din faglighed med at give billeder på, hvordan du fungerer i hverdagen, og hvordan du snorlige og nemt jonglerer med skarpe budskaber til rette platform, som skaber synlighed og på sigt fastholder modtageren.

 

2. Ideer

Hvis du vil understøtte og forstærke fokus på den nære fremtid, så kan du overveje at komme med nogle ideer til, hvordan du vil fremme redaktionens profil eller organisationens kommunikationsstrategi.

Hvis du søger et job som journalist, kommunikatør eller grafiker, så vær ikke bange for at folde dine ideer ud på en side 2. Ideerne demonstrerer kreativitet, gå-på-mod og merinteresse, der hæver dig over gennemsnittet af ansøgere. Med dine ideer viser du arbejdsgiverne, at du vil dem. Det kan være, at de selv har tænkt lignende ideer, men ikke fået dem realiseret endnu. Du taler måske til noget, de måske allerede har tænkt på – og det skaber en fornemmelse af, at du har forstået dem. Og hvis dine ideer er nye, så kan de være med til at trække dig i retning af bunken med interessante ansøgerne, fordi de kan se, at du har ofret tid og kræfter, som understreger din motivation.

 

3. Motivation

Motivationen kan naturligvis komme til udtryk på anden vis i ansøgningen.  I indledningen handler det oftest om at lave et anslag, der skal skabe opmærksomhed på din profil. Motivationen kan derfor kredse om, at du som ansøger demonstrerer indblik i, hvilket marked virksomheden befinder sig i, så arbejdsgiveren får en fornemmelse af, at du forstår markedet og dets særlige situation.

Du kan også lave en variant, hvor du beskriver den værdi virksomheder bidrager med i markedet, og hvor du som ansøger understreger virksomhedens evne til at være/ blive en central aktør inden for branchen. 

 

4. Match på ord og termer

Nærlæs opslaget og brug det lingo, arbejdsgiverens bruger. Arbejdsgiverens hjerne er som en dreven algoritme, der sorterer skarpt i sorteringen af ansøgninger. Gør derfor en dyd ud af at bruge de samme ord. Med andre ord, det som du måske er tilbøjelig til at undgå, fordi det netop bliver for åbentlyst at skrive, er måske netop de ord, der skaber genkendelighed og tryghed hos arbejdsgiveren.

 

Du kan også dowloade AJKS’ e-bog med flere tips og tricks til at brænde igennem med din ansøgning.

 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Skal du tættere på drømmejobbet? Hent vores gratis guide til at skrive ansøgninger og målrette dit CV.

42% af arbejdsgiverne rekrutterer nye medarbejdere på baggrund af uopfordrede ansøgninger. Men hvordan griber du processen an?

ARTIKLER OM KARRIERE OG JOBSØGNING

Få tips til din jobsøgning og karriere fra AJKS' karrierevejledere i vores arkiv, hvor vi deler artikler, videoer og guides.