Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

"Alle lyver" - opsamling på Faglig Torsdagsbar

Gik du glip af Faglig Torsdagsbar 22. november? Så får du her udvalgte take aways!

Faglig Torsdagsbar, AJKS, DJ og KS

Jacob Nielsen

Torsdag den 22.11 var Republikken på Vesterbro endnu engang fyldt med nysgerrige og deltagende DJ-, KS- og AJKS-medlemmer.

Udover et glas vin, en kold øl og en sandwich til at stimulere tørst og sult, trakterede fire oplagte oplægsholdere mental føde til de fremmødte med hver deres vinkel på dét at sætte dagsordenen i 2018.

Jeg vil også ha´ sån en!

Seniorrådgiver Emilie Holmbo Jensen, fra Kompas Kommunikation, indledte aftenen med at sætte ord på influencer marketing.

Kogt ned til en maggiterning: Vor tids influencers er blot en ny kanal i mediepaletten - en kanal og et talerør, der er opstået med de nye digitale platforme som YouTube, Instagram, Facebook, LinkedIn.

Vi stoler mere på dem, der minder om os selv 

Influencer marketing er, ifølge Emilie Holmbo Jensen, gammel vin på nye flasker: Virksomheder og produkter forsøger at ”låne” sig til troværdighed. Tidligere var det fx sports- og tv-stjerner, som Michael Jordan eller Opera Winfrey, der hjalp til at markedsføre produkter. I dag er det i lige så høj grad ”almindelige mennesker”, der har overtaget rollen som influencers.

Det skyldes, at vi som forbrugere tilsyneladende stoler mere på dem, der minder om os selv. Derfor har eksperter og andre offentlige kendisser ikke længere samme gennemslagskraft.

Influencer-cowboyland bliver tøjlet

Influencers har været ”det nye sorte” som mediekanal. Måske derfor har virksomheder haft en (smule ukritisk) tendens til at sige ”jeg vil også ha’ sån en!” blot for at være med på de nye platforme.

Ifølge Emilie bliver tøjlerne nu strammet, og tilgangen vil forankre sig som medie- og marketingkanal. Ikke mindst takket være platforme som Socialblade og Roomio, der giver virksomheder mulighed for at analysere og måle effekten. 

Why or What!

Eva Svavars, partner i LEAD Agency, inviterede aftenens fremmødte inden for i bureaubranchen med en let anretning af cases og nedslag på nogle af de opgaver og tematikker, som kendetegner hverdagen på et bureau.  

Alsidighed er ifølge Eva et nøgleord i både kunder og opgaver, som LEAD Agency beskæftiger sig med. Hverdagen spænder fra strategiske kommunikationsoplæg på executive niveau til at hente te til Natasha Crone – som Eva formulerede det – og andre praktiske ad hoc-opgaver i forbindelse med events eller Folkemødet, som var et forretningsben i sig selv for LEAD Agency.

Eva Svavars afrundede med en kort kommentar til et af branchens store faglige slagsmål - skal din kommunikation skal tage afsæt i Why or What?

Why fløjen er tungt forankret i bl.a. Simon Sinek, som tager afsæt i, at vi handler værdibåret med afsæt i at tilslutte os et purpose. What er herhjemme blandt andet repræsenteret af Morten Munster, som peger på at vores forbrugeradfærd overvejende sker ud fra et pragmatisk behov om anvendelighed.

Ifølge Eva Svavars er der ikke tale om et enten eller, men et både og. Og i hendes optik var diskussionen i sig selv symptomatisk for branchens behov for tilbagevendende at genopfinde sig selv.

What are the bastards hiding for us!

Aftenen sluttede i en journalistisk tour de force udi kunsten stædigt at blive ved med at søge svar.

Graverjournalisterne, John Hansen og Peter Ernstved Rasmussen, berettede om deres arbejde med at afdække sager som bl.a. Panama Papers, Danske Bank og nepotisme i Forsvarets topledelse.

Evnen til at blive ved og ved med at stille de klassiske journalistiske spørgsmål kombineret med en god skovlfuld indignation var ifølge Peter Ernstved Rasmussen den afgørende motor i hans graver-arbejde.

Radical sharing

John Hansen sluttede fornemt op med at berette om de kollektive, internationale samarbejder, der havde været mellem journalister i forbindelse med sager som Panama Papers og senest hvidvaskningssagen i Danske Bank.

Stik modsat den klassiske forståelse af gravernaturen, som en enspænder tilværelse, hvor der bliver værnet om historie og kilder, samarbejder journalisterne på tværs af medier og landegrænser med afsæt i radical sharing. En journalistisk disciplin, hvor alt bliver delt, alene understøttet af nogle fælles publiceringsaftaler.

Måske en ny måde at revitalisere journalistikkens rolle i samfundet og sikre et kollektivt opgør med fake news.

John Hansen fik aftenens sidste ord og sendte de fremmødte ud i aftenmørket med udgangsreplikken ”Alle lyver”! Et udsagn, der skulle sættes i sammenhæng med, at graver journalistik ikke handler om det, der bliver sagt, men om at afdække al det, der ikke bliver sagt.  

Tak til alle fremmødte, det var en fornøjelse at se, hvordan der blev netværket og summet i pauserne  – et kendetegn for de mange forskellige, engagerede og stolte fagligheder som denne aften var mødt op.

Gå ikke glip af næste event hos AJKS 

SEO, Get Stuff Done, Brænd igennem med ansøgning og CV, LinkedIn eller måske opstart af egen virksomhed? I AJKS er der masser af events du kan deltage i. 

Besøg vores kalender nu

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.