Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Fra journalistik til content marketing – Adam tog springet

Adam Villaume tog springet fra redaktionen på TV2 Business til et content marketing-bureau, Brand Movers. Bliv klogere på hvordan han skiftede fra journalistik til content marketing nu.

Adam Villaume, Brand Movers

Adam Villaume, Foto: Mew Brondbjerg www.mew.dk

”At arbejde på bureau er anderledes end en redaktion, men det handler primært om, at du på en redaktion skal overholde en deadline, som ofte er stram, mens du på et bureau skal overholde et budget – altså det antal timer, der er sat af til opgaven. I realiteten føles det ikke så anderledes. Vi har også deadlines, men jeg oplever generelt, at den tid, der er sat af til en opgave, er realistisk,” forklarer Adam Villaume.

Skiftet fra TV2 til Brand Movers skete ikke fra den ene dag til den anden.

”Jeg blev arbejdsløs, da TV2 lukkede TV2 business som kanal med udgangen af 2016, og jeg gik ledig i lidt over halvandet år, før jeg fik ny ansættelse,” fortæller Adam og fortsætter:

”Noget af det jeg lærte, mens jeg var ledig, var, at jeg manglede et speciale eller en faglig retning på mit cv. Siden jeg blev uddannet i 2013, har jeg haft forskellige stillinger indenfor journalistik, kommunikation og SoMe. Men det gik op for mig, at jeg i bund og grund var generalist på et jobmarked, der lod til primært at være interesseret i specialister.”

Hvad er content marketing?

Content marketing er en overordnet betegnelse for strategisk markedsføring, hvor du producerer og distribuerer modtagerorienteret indhold. Målet er typisk at tiltrække og engagere nuværende og potentielle kunder med henblik på at skabe rentable kunderelationer. Bliv klogere på content marketing nu.

Nysgerrigheden om content marketing blev vakt

I 2018 var Adam til samtale hos et rekrutteringsbureau, der ledte efter én til deres content marketing afdeling. På trods af en god samtale, fik han ikke jobbet. Til gengæld så han pludselig, hvordan han med mere content marketing-erfaring kunne specialisere sig og bringe sine forskelligartede kompetencer  indenfor journalistik, kommunikation og sociale medier i spil.

Den rette timing

Kort efter fik han et nyhedsbrev fra AJKS, der udbød et 2-dages kursus i content marketing.

”Kurset i AJKS gav mig indsigt i hele processen i content marketing. Det gav mig en teoretisk ballast, som styrkede min selvtillid. Jeg rykkede mig fra at være en tilfældig skribent til at være en journalist med relevant viden i bagagen – og jeg fik en specialiseret viden, som en virksomhed, der arbejder med content marketing, kunne få glæde af,” fortæller Adam.

 

Eksperter: Fremtidens marketing ligner journalistik

Mens traditionelle mediehuse skærer ned, vokser indtjeningen for trykte magasiner, produceret af content marketing-bureauet, Aller Client Publishings - og på det digitale område vokser indtægterne. Læs om content marketing og journalistik i denne artikel fra Journalisten.

Kursus var adgangsbillet til virksomhedspraktik

Efter kurset researchede Adam på virksomheder, der arbejdede med content marketing.

”På LinkedIn kunne jeg se, at en studiekammerat fra RUC arbejdede for et content marketing-bureau, Brand Movers. Selvom vi ikke havde snakket sammen i fem år, tog jeg kontakt til ham. Jeg spurgte direkte om Brand Movers havde brug for lidt "gratis arbejdskraft" i en periode, fordi jeg havde været på kursus i content marketing og gerne ville supplere min teoretiske viden med praktisk erfaring i en virksomhedspraktik,” forklarer Adam.

Et kaffemøde senere, var aftalen om virksomhedspraktik på plads.

Fra virksomhedspraktik til midlertidig kontrakt og fast job

”Min hensigt var først og fremmest at få mere praktisk erfaring med content marketing. Derfor gjorde det ingen forskel for mig, at Brand Movers på forhånd gjorde klart, at der ikke ville være en stilling til mig efter praktikken,” fortæller Adam.

Heldigvis blev virksomhedspraktikken forlænget og på Adams sidste dag tilbød Brand Movers ham en midlertidig ansættelse på tre måneder med start i august.

”De ville rigtig gerne beholde mig, men på det tidspunkt var de ikke sikre på om der var opgaver nok. De lagde vægt på kvaliteten af mit arbejde og at jeg passede ind socialt. Brand Movers er en virksomhed med en kombination af høje, faglige ambitioner og en positiv, tillidsfuld atmosfære, jeg ikke har oplevet før,” siger Adam.

I efteråret blev den midlertidige ansættelse forlænget, og da det kort efter stod det klart, at de fortsat havde brug for flere hænder, blev den midlertidige kontrakt skiftet ud med fast job fra december – med anciennitet fra august.

”Der er ingen tvivl om, at virksomhedspraktikken, for mig, var en døråbner til fast job. Virksomheden var ikke på udkig efter en ny medarbejder. Jeg ville heller ikke have fået fastansættelsen, hvis jeg ikke havde bidt usikkerheden i mig, og indvilget i først en midlertidig ansættelse og derefter en forlængelse. Så i denne omgang har den fleksibilitet og imødekommenhed, som jeg og virksomheden har udvist, givet pote,” siger Adam.

Hverdagen på et bureau

Som journalist og copywriter hos Brand Movers er arbejdsdagen varieret. P.t. arbejder Adam med fire forskellige kunder. Opgaverne veksler mellem at skrive artikler, cases, guides og blogindlæg til både online og print. Det har ført ham gennem emner som køkkenindretning og babyers motorik, brug af adfærdspsykologiske mekanismer i supermarkederne samt elbiler, skiferie, opsparing med mere.

Fælles for det content, han producerer, er, at der er tale om artikler, og at han skriver om de emner, der relaterer sig til virksomhedens aktiviteter. Her er Adams journalistiske baggrund essentiel og sikrer, at artiklerne har det rette fokus.

”Der er redaktionelle artikler, der søger at underholde eller forarge – de bidrager i mine øjne ikke nødvendigvis med noget. Mine artikler skal kunne bruges til noget af læserne, de skal gerne føle, de bliver en lille smule klogere af dem. Det var også det fokus, der sporede mig ind på content marketing i første omgang,” forklarer Adam.

Udover at trække på sin journalistiske baggrund samt kurset i content marketing, har Adam fået yderligere viden via gratis certificeringer, i bl.a. Inbound og Content Marketing, fra HubSpot.com, som Brand Movers er partner med.

”Derudover kan jeg anbefale Joe Pulizzis: "Epic Content Marketing: How to tell a different story". Den er nærmest en bibel for folk, der arbejder med content marketing. Og så har fx Brand Movers og Content Marketing Institute har også blogs og nyhedsmails for dem, der vil vide mere om content marketing,” siger Adam, der i dag nyder den afvekslende hverdag hos Brand Movers.

”Jeg ville ikke have taget kontakt til virksomheden uden den viden om content marketing, jeg fik på kurset i AJKS. Gennem læsning og certifikater på nettet ville jeg måske kunne opnå den samme viden og faglig selvtillid på et senere tidspunkt, men kurset var en belejlig måde at tage et fagligt kvantespring på,” slutter Adam.

Guide til kurser og certificeringer – kommunikation, sprog og journalistik

Vil du finde gratis kurser, efteruddannelse og certificeringer, der skærper din profil inden for kommunikation, sprog eller journalistik? AJKS har fundet kurser til dig, der

  • kun har fem minutter
  • vil have certificeret dine evner
  • er nysgerrig på kurser og videreuddannelse
  • leder efter information om 6 ugers jobrettet uddannelse og den regionale uddannelsespulje

Besøg vores guide til kurser nu 

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Ofte bliver vi i karriereteamet spurgt: ”Hvad kan jeg egentlig bruge sociale medier til i min jobsøgning?" 

"Netværk og synlighed", svarer vi.

AJKS' karrierevejledere har samlet 40+ links til dig, der søger job eller vil starte virksomhed.

Find netværksgrupper, nyhedsbreve, jobportaler mm.

Jacob Nielsen

BLIV MEDLEM

Få karrierevejledning, din egen a-kassevejleder - og bliv del af et stærkt, fagligt netværk for professionelle inden for medier og kommunikation.