<> SoMe – so what! Hvad gør du, når du rammer SoMe kvalmegrænsen? Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

SoMe – so what! Hvad gør du, når du rammer SoMe kvalmegrænsen?

Har du nået et mæthedspunkt i forhold til dit (for)brug af sociale medier? Synes du Facebook, LinkedIn og alle de andre flyder over med intetsigende indhold? Få 5 handlingsrettede bud på, hvordan du som kommunikatør kan tage ansvar og være med til at gøre verden (eller i det mindste de sociale medier) bedre nu.

sociale medier overforbrug

Stine Spedsberg

”Hver anden dag udgiver vi indhold, svarende til hvad der samlet set blev udgivet fra begyndelsen af civilisationen til 2003.” Sådan lød en overskrift fra en nyligt afholdt SoMe Bootcamp hos K-forum.

Det kan være svært at faktatjekke den udmelding, men skal jeg mærke efter min egen SoMe kvalmegrænse, så matcher den meget godt det billede.

Så hvad gør den glade kommunikatør i dag, som er underlagt at leve i en had-kærlighedsinerti med den voksende informationsstrøm?

Kim Jong, Director i EY, gæstede et AJKS arrangement i det forgangne år og sluttede sit nærmest dystopiske indlæg med at opfordre til, at vi skal tage ansvar, tænke over hvad vi bidrager med - og hjælpe til at gøre verden bedre!

Her er mit forsøg på at udforme 5 handlingsrettede bud:

#1 Begræns dig selv…

Selv om det er muligt at ytre sig om alt, behøver du ikke tage del i alt.  Begræns dig selv, og udvælg de 2-3 fag-  eller sagsområder, der definerer dig og din profil (eller virksomhed).

Bonus: Det højner din troværdighed.

#2 … og dit kanalvalg

Det er meget muligt, at dine målgrupper browser rundt på både Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter og flere platforme. Men det behøver ikke at betyde, du også skal være alle steder med alle dine budskaber. Brug de enkelte kanaler kvalificeret til det, de er bedst til. Er du i tvivl om de enkelte SoMe platformes styrker, så kan du evt. finde inspiration i vores guide.

Bonus: Du får bugt med din egen kanal-skizofreni.

#3 Del dine fejl – og gør folk klogere!

SoMe platforme har en indbygget ’kosmetisk’ slagside – succeshistorierne står i kø for at bidrage til skønmaleriet af det succesfulde, gode liv, der udleves uanset, hvorhen du retter det digitale tunnelsyn!

Prøv at gå mod strømmen – del dine fejl, og det du lærte af dem. Det er befriende, når man får lov at være vidne til ”maskefaldet”. Lige dér, hvor du langt fra var en succes, men måske lærte, at du ikke kan stole på den automatiske stavekontrol – og ’blodsmag’ blev til ’blindsmagning’!

Bonus: Du får lov til at grine af dig selv. Sund egenskab.

#4 Empower the people

Kend dine helte og heltinder, og vær gavmild med at empower det, de gør!

I stedet for at konkurrere med dem, du synes der gør det ypperligt, så læg dig i den digitale slipstrøm. Når du ’lyser’ på andre, vil genskæret falde på dig selv.

Bonus: Du kan tillade dig ikke at gøre dig klogere, end du er.

#5 Sluk

Træk stikket – gerne ofte! Hvis du ikke gør det naturligt af dig selv, så planlæg det! Brug tiden offline med face-to-face møder og kvalificér dit lokale netværk.

Bonus: Erstat de hurtige digitale dopamin-trip med det noget langsommeligere opbyggende oxytocin-fix! Oxytocin er et hormon og et nervesignalstof, der har gennemgribende virkning på organismen. Så når du nu er ude at møde dine real-life venner, så kram igennem! Så mærker du hurtigt, hvordan velvære, energi og ro spreder sig. Virkningen kan mærkes allerede efter 10 sekunder!  

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.