Netværk er vejen til nye opgaver for freelancere og selvstændige
Hvis du er selvstændig eller freelancer, hvordan får du så oftest nye kunder? Hvilke sociale medier bruger den typiske freelancer og er de fleste egentlig freelancere eller selvstændige af lyst eller nød? AJKS har taget en temperaturmåling af markedet for freelancere og selvstændige. Bliv klogere på resultaterne nu.
AJKS har udformet vores egen lille undersøgelse for at blive lidt klogere på markedet for vores freelancere og selvstændige.
I samarbejde med freelancegruppen i Journalistforbundet har vi udsendt en survey og 115 af vores gode medlemmer har valgt at give deres besvarelse på spørgsmål vedrørende tilværelsen som selvstændig eller freelancer.
Og korrekt, 115 besvarelser udgør ikke et repræsentativt udsnit, så se undersøgelsen som en temperaturmåling og tendenser i det marked, freelancere og selvstændige opererer i.
Én ud af fire anser det som en markedspræmis, at deres fagområde splittes op på opgavebasis
"Hvad er baggrunden for, at du er freelancer/selvstændig?"
Heldigvis angiver mere end 65%, at de selv har valgt tilværelsen som freelancer eller selvstændig.
Men mere interessant er det at zoome ind på, at der er lige knap 24%, der svarer, at det mere er af nød end lyst eller at de oplever det som et grundvilkår i branchen!
Med andre ord peger de besvarelser på, at ca. hver 4. freelancer eller selvstændig nærmest anser det som en markedspræmis, at deres fagområde, splittes op på opgavebasis – og implicit mere er freelancer eller selvstændig af nød end af lyst.
Tilfreds med tilværelsen, men sårbare…
"Hvor stor en del af indtægt kommer fra en eller to store kunder?"
Mere end 40% fortæller, at over 50% af deres indtægter alene kommer fra én eller to kunder. For en revisor kan det måske virke foruroligende, men den sårbarhed kan ikke aflæses i svarene om tilfredshed med freelance-tilværelsen.
"Kan du leve tilfredsstillende af udelukkende at være freelancer/selvstændig?"
Knap 75% tilkendegiver, at de er tilfreds med udelukkende at leve som freelancer eller selvstændig, mens de resterende fortæller, at de har andre lønmodtagerjobs ved siden af.
Det giver et indtryk af, at der er en overvejende tilfredshed med ”livet som sin egen chef” – med andre ord, at ”markedspræmissen” om man vil det, håndteres positivt.
Netværk slår opsøgende salg
"Hvilke(n) metode benytter du, når du skal lande nye opgaver?"
Ikke helt overraskende er markedet præget af en udpræget netværksøkonomi, knap 89% svarer, at deres netværk er primær kanal, når der skal landes nye opgaver.
Pitch af ideer er den næstmest brugte metode, hvilket sandsynligvis også skal ses i sammenhæng med, at fx journalistik, kommunikation og marketing er områder, der lever af at præsentere løsninger og ideer.
Dinosaurerne og digitale indfødte
Afslutningsvis viser undersøgelsen, at der nærmest er en ligelig fordeling i forhold til, hvor mange der benytter sociale medier som et strategisk led i deres salgsproces.
En lille overvægt svarer ”nej” til SoMe, sandsynligvis mange af de samme, der lever fint nok med et stærkt netværk. For de ca. 42%, der angiver, at de benytter SoMe strategisk fører Facebook som anvendt kanal, stærkt efterfulgt af LinkedIn.
"Benytter du dig strategisk af sociale medier i forhold til at lande opgaver - og hvis ja hvilke?"
Vil du se hele undersøgelsen?
Er du interesseret i at se hele undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte Karriereteamet nu.
Kommentarer
Hej Karriereteam
Det er en virkelig interessant og brugbar undersøgelse, som jeg lige har fået en smagsprøve på. Hvordan kan jeg komme til at se hele undersøgelsen?
Mange hilsner Lærke
Kære Lærke,
Tak skal du have. Du kan sende os en mail på karriereteam@ajks.dk, så kan vi sende dig hele undersøgelsen.
Bedste hilsner,
Sofie, AJKS