Nyt kursusforløb klæder medlemmerne på til det digitale arbejdsmarked
AJKS har indledt et samarbejde med København Jobcenter og Københavns Erhvervshus om opkvalificeringen af vores medlemmer, der har en kommunikationsfaglig eller journalistisk baggrund. Kurset skal være med til at sikre, at erfaringstunge kandidater får bedre gennemslagskraft og kan løfte digitale markedsføringsprojekter for små og mellemstore virksomheder.
I AJKS oplever vi, at det kan være svært at følge med den digitale udvikling. Vi oplever, at det særligt for vores medlemmer med mange års erfaring på arbejdsmarkedet, kan være svært at finde fodfæste, hvis man mangler færdigheder og kompetencer inden for content marketing eller digital markedsføring. Det gælder i princippet alle, men medlemmer i en mere moden alder, kan være mere udsatte, da højere alder og digitale kompetencer ikke nødvendigvis altid klinger harmonisk hos arbejdsgivere. Men hvorfor egentligt den antagelse om en gruppe af kandidater, der har markant erhvervserfaring og et godt forudsætningsniveau for at sætte sig ind i nyt?
Vores erfarne medlemmer kan om nogen levere varen, da de har erfaringen på plads, en skarp forretningsforståelse og ofte en bred journalistisk/kommunikationsfaglig kompetence-pallette. Men i en tid hvor livslang læring synes at være vilkåret er løbende opkvalificering vigtigt. Derfor gav det god mening for os at indgå samarbejde med Københavns Kommune om kurset i digital markedsføring og indsigt i at anvende sociale medier- et område der er i kontakt udvikling. Med kurset står vores erfaringstunge medlemmer med nyeste viden bygget ovenpå et stærkt fundament af kompetencer og erfaringer.
Digital tilpasning er et must
Den opfattelse er Københavns Jobcenter og Erhvervshus København enige i, så der var kort fra ord til handling, da AJKS henvendte sig til jobcentret om muligheden for at lave en særligt indsats. I begyndelsen af juni begyndte 55 AJKS-medlemmer derfor på 3 ugers forløbet Digital Koordinator Experienced. Tanken er, at de efterfølgende skal matches med virksomheder, og det kan forhåbentligt føre til enten småopgaver, projekter og naturligvis ordinær beskæftigelse.
Forløbet har fokus på at give deltagere et udvidet kendskab til, hvordan en digital strategi kan understøttes. Derfor lærer deltagerne at anvende Google Analytics, opsætte og redigere hjemmesider og endeligt at arbejde med betalt og organisk trafik. En kombination af deres formidlingskompetencer og det digitale markedsføringsværktøj giver dem en meget klar profil. Det kan fx styrke den grafiske designer til også at kunne udfylde andre opgaver såsom at kunne tilrettelægge en SoMe-kampagne - og på den vis hjælpe virksomheden med nogle flere markedsføringsopgaver. Og det er netop, hvad virksomhederne efterspørger - altså en all-on-one løsning, hvor man kan mestre flere opgaver, som tidligere var fordelt på forskellige funktioner. Der stilles med andre ord endnu højere krav til at omstille sig og tilpasse sig den digitale udvikling.
”En DJ undersøgelse bekræfter en tendens til at opgaver og ansvarsområder smelter sammen, og der forventes en anden bredde i kompetencerne i dag. Kigger vi på stillingsopslag inden for kommunikationsfaget i dag, er det ofte 3-4 profiler de søger til en stilling- kommunikation, video, grafiske kompetencer, data/SEO m.m. Desværre er det blevet markant svære for ledige med en videregående uddannelse at få opkvalificering, og det er derfor dobbelt positivt, at vi har kunne indgå dette samarbejde og tilbyde dette kursus til vores medlemmer”, siger Rasmus Hengstenberg, der er karriererådgiver i AJKS.
En udvidet værktøjskasse målrettet virksomhedernes behov
Netop den udvikling er Hanne Degnbol meget bevidst om. Hun har gennem sin karriere arbejdet som journalist og kommunikationskonsulent og har tilegnet sig en række solide erfaringer fra store velrenommerede virksomheder. Selv om hun er vant til at bruge forskellige digitale virkemidler har hun oplevet, at det er svært at forstå dem ordentligt og bruge dem rigtigt. Hendes digitale arbejde har ofte været meget fokuseret på nogle enkelte digitale redskaber og medier, hvor hun ikke nødvendigvis har fået en overordnet forståelse af, hvordan de forskellige værktøjer spiller sammen og kan bruges til at understøtte hinanden. Kurset er med til at give hende en bredere viden og ikke mindst et digitalt mindset, hvor hun kan tænke det mere overordnet og strategisk.
” Jeg tror, kurset kan forbedre mine muligheder på arbejdsmarkedet, fordi jeg kan byde ind med mange års kommunikationserfaring og nu også med større forståelse af, hvordan man kan bruge de styrker, der er i de digitale medier til andet end at præsentere en god tekst og forklare nogle sammenhænge grafisk og visuelt. For eksempel til at bruge de data, der kommer ind i Google Analytics fra hjemmesiden til at aflæse, hvordan virksomheden performer og bruge de digitale medier til at få mere omtale og større gennemslagskraft.”
Derudover er ideen med kurset også, at deltagerne øger tiltroen til, at man qua sin mangeårig erfaring og den nyvundne tilgang også kan virke mere troværdig, når man skal sælge sig selv og sine kompetencer over for kommende arbejdsgivere.
”På kurset har jeg kunnet mærke, at mit niveau er rimelig godt, og at jeg faktisk har en del at byde ind med. Så det har givet mig en tro på, at jeg med det her kursus i rygsækken nu kan bidrage med noget mere kvalificeret viden om digitale medier til en kommende arbejdsgiver”, siger Hanne Degnbol.
Kommentarer
Lyder spændende. Forhåbentlig er det ikke kun de københavnske medlemmer, der får glæde af den slags tilbud. Her i Sønderjylland er der så vidt jeg ved ingen kursustilbud til os med længerevarende uddannelser.