Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Gode råd til freelancere og selvstændige: Det kan du bruge tiden til under Coronakrisen

Råd til freelancere og selvstændige under coronakrisen

 

Som vi snart har nævnt mange gange, så skal du først og fremmest bruge tiden under Coronakrisen til at passe på dig selv og andre. For de fleste indebærer det masser af tid hjemme. En tid der for mange skal fordeles mellem at agere autodidakt skolelærer, passe de helt små børn og samtidig fastholde kontaktfladen til eksisterende såvel som potentielle kunder. Det kan være svært.

Og lige som at Coronakrisen har påvirket det almindelige jobmarked, påvirker den i sagens natur også opgavemarkedet for freelancere og selvstændige. Så hvad kan du bruge tiden på, mens du venter på, at vi vender tilbage til en mere normaliseret tilstand?

 

Selvstændig eller freelancer? Pitch, kundeværdi og contentplan!

Måske er det nu, at du har tiden til at få arbejdet med dit pitch? Er du skarp på den værdi dit produkt, service eller ydelse skaber for kunden?

Og hvordan med din kundeliste? Kunne der være andre målgrupper eller kunder, du kunne tage fat i, når vi vender tilbage til mere normale tilstande?

Eller også er det nu, at du endelig har tid til at få kræset om din hjemmeside, eller få lavet den contentplan for Social Selling som længe har været på to do listen.

 

Det gode Pitch

Når man taler om at pitche, kan det være, at nogle tænker på DRs program ”Løvens hule”, hvor håbefulde iværksættere præsenterer deres forretningsidéer. Fagprofiler fra tv-produktionsmiljøer tænker måske i program-pitches og SoMe content-leverandøren forholder måske pitch til indholdsidéer eller tekniske formater.

Med andre ord bliver pitch benyttet i lidt forskellige kontekster, som hver især også spiller ind på, hvordan det giver mening at udforme et pitch. Som freelancer eller selvstændig kan man dog fremhæve det fællestræk, at dit pitch meget gerne skal være et koncentrat af din ”forretning og dit produkt” formidlet tydeligt, kortfattet, overbevisende og troværdigt. Vi præsenterer herunder et par modeller, der kan benyttes som skabelon for udarbejdelse af et godt pitch:

 

”Kundemødet”

Nedenstående model kan med fordel benyttes som forberedelse, hvis der er tale om et kundemøde, hvor du ønsker at lande en aftale – læs få solgt dig selv og dit/dine produkt(er).

  1. Start med ”Why” (Simon Sinek)
    Hvad driver dig, til det du gør – benyt gerne fortællinger/succeshistorier
  2.  Skab et stærkt billede hos modtager om den løsning/ydelse du tilbyder (Skil dig ud)

    -Hvad får modtager ud af det? (Fx udbytte ift. kunder og marked)
  3. Underbyg og kvalificer den løsning du tilbyder – proof of concep
    Opbyg tillid - sandsynliggør, at der er styr på løsning og
    arbejdsproces.


    cases
  4. Keep it simple - og vær konkret

    Hold fokus på få hovedpointer – øv dig i at udelade alle irrelevante detaljer.

 

Social Selling - Pitch i tekstform

Vores digitale adfærd, især på diverse SoMe platforme, medfører at det også er muligt at forstå pitch som en del af social selling – altså generering af trafik og leads. I den forbindelse tager et pitch afsæt i mere specifikke tekstmodeller. Vi har valgt at præsentere PPL modellen – baseret på at man definerer et problem, forholder det til en påstand som afslutningsvis munder ud i et løsningsforslag. Herunder PPL modellen foldet ud i et eksempel:

 

 

Så kære freelancer eller selvstændig - mens du venter på nye kundemøder post Covid19, eller at dine samarbejdspartnere igen skal komme i omdrejninger, så kan tiden benyttes til at øve og forfine dit pitch. Skærp din faglige fortælling, om du vil – og test det af med familie, venner og kolleger. Bed dem om feedback på det, de husker dig for, og det output de husker dig for. I bedste fald matcher det dit pitch, og ellers er der altid plads til yderligere forbedringer. Afrundingsvis – et godt pitch gør det ikke alene, husk altid at følge op på de møder og aktiviteter, der driver din indtjening.

Content plan- et par hurtige råd:

Godt content kan gøre en forskel for din forretning. Men hvad er godt content?

Når content marketing er blevet så stort, som det er, skyldes det blandt andet, at klassiske salgsannoncer har mistet en del af deres effekt. Godt content handler i dag om at møde brugerens interesser, udfordringer eller behov, og matche dette. Altså at vise at din viden, dit produkt, din service eller din ydelse er løsningen. Du skal med andre ord ramme nedenstående sweet spot.

 

sweetspot model

Sweetspot-model

 

Din niche – dit brand- og det du formidler

DU skal altså kende din målgruppes udfordringer og behov, og tale ind i dette.

Så hvad siger du, hvordan siger du det - og i hvilken form?

Reflekter over følgende:

Hvad du siger:

  • Hvad er målgruppens udfordringer og behov?
  • Hvor er der overlap mellem dine ydelser og målgruppens interesser?
  • Hvad er dine temaer?
  • Hvad er dine kernebudskaber?
  • Hvem er dine konkurrenter og hvad er deres fokus?

 

Hvordan du siger det:

  • Bruger du humor, er du formel, er du teknisk, er du hurtig eller grundig?

 

Hvor siger du det?

  • På hvilke kanaler rammer du bedst din målgruppe? Hvilket indhold egner sig til hvilke kanaler?

    For inspiration, tjek vores SoMe Matrix (nedenfor)

 

Hvilket content / hvilke formater, du bruger

  • Hvilke foredrag, blogs, videoer, billeder, infographics, undersøgelser… kunne du selv producere?
  • Hvilket eksisterende indhold kan du dele?

Contentmarketing operer med en 80/20 regel. Det betyder, at 80 % af det indhold, du deler, godt kan være andres indhold – men 20 % skal være dit eget.

 

Værktøjer og links

Herunder finder du to værktøjer til dit arbejde: En SoMe matrix og en contentplan-skabelon. 

Og så har vi samlet forskellige sites, hvor du kan få inspiration til nyt indhold, eller finde relevant indhold du kan dele:

 

Værkstøj - SoMe matrix:

 

 

Skabelon til contentplan:

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Ulla

fre, 04/24/2020 - 13:39

Tusind tak for dette - det er glimrende!