Medlemsundersøgelse: Stor tilfredshed med samtaler i AJKS
Medlemmerne er tilfredse med deres samtaler hos AJKS – men peger også på forbedringer
I perioden februar til maj 2025 har AJKS spurgt 956 medlemmer om deres oplevelser med de obligatoriske samtaler, de har haft hos os. 114 medlemmer har svaret. Undersøgelsen er gennemført, fordi a-kasserne siden 2024 har overtaget ansvaret fra jobcentrene for at afholde jobsamtaler i de første tre måneder af ledighedsperioden. Formålet er at sikre høj kvalitet og støtte, der er tilpasset den enkelte.
Stor tilfredshed med samtalerne
Undersøgelsen viser, at der generelt er stor tilfredshed med de samtaler, medlemmerne har haft. Hele 81 % angiver, at de er meget tilfredse med deres seneste samtale. Ser man på dem, der var enten tilfredse i høj grad eller tilfredsstillende grad på de forskellige områder, tegner der sig et tydeligt billede af høj kvalitet:
Flere medlemmer fremhæver især vejledernes evne til at tage udgangspunkt i deres behov:
“Jeg synes, det fungerer rigtig godt, som det er nu.”
“Jobkonsulenten var åben for at tale om mange ting, jeg måtte ønske, så jeg følte mig ikke meget bundet af, hvilken type møde, jeg havde booket.”
Medlemmernes forslag til forbedringer
Selvom tilfredsheden er høj, peger flere på ønsker til forbedringer, som kan gøre samtalerne endnu bedre:
- Flere ledige tider:
“Flere muligheder var ‘udsolgte’, da man skulle booke møde.”
“Der skal gerne være flere ledige tider.” - Mere målrettede samtaler:
“Jeg er grafiker – jeg kunne godt mangle en profil, der kunne se på portfolio med kritiske briller.”
“Måske et, der er målrettet den ældre generation med få år tilbage på arbejdsmarkedet.”
“Kunne være fedt med særlig vejledning for ledere, hvor jobs ikke nødvendigvis er slået op.” - Tættere sparring :
“Måske skulle man som ledig have muligheden for at vælge et tættere sparringsforløb med A-kassen. At man i fællesskab satte nogle konkrete mål og fulgte op på udviklingen.”
AJKS lytter til medlemmerne
De mange tilbagemeldinger giver AJKS vigtig viden om, hvad der fungerer godt, og hvor der kan sættes ind for at styrke samtaletilbuddene. Inputtene vil blive brugt i det videre arbejde med at udvikle og tilpasse vores tilbud, så de i endnu højere grad matcher medlemmernes ønsker og behov.
Kommentarer