Gå til hovedindhold

To tip til at skærpe virksomhedens profil på LinkedIn

Når det kommer til sociale medier, som LinkedIn, er indhold det brændstof, der holder motoren i gang. Læs hvordan du sikrer, at indholdet understøtter organisationens mål.

Skarp firmaprofil på LinkedIn

Jakob Carlsen

 

Det kan være en udfordring at vælge det rigtige indhold til virksomhedens LinkedIn-profil. Dels har organisationen ofte mange målgrupper, du skal kommunikere til og dels skal indholdet helst lede læseren frem mod et mål.

Den udfordring havde AJKS også da vi, i marts, lancerede vores LinkedIn firmaprofil

Derfor deler jeg her to tip, der har hjulpet os med at udvælge indhold, der understøtter vores mål - og samtidig hjælper målgruppen med nogle af deres udfordringer. 

Kom op i helikopteren og sæt ord på målgruppens udfordringer

Første skridt er at komme helt op i helikopteren - du skal have sat ord på din målgruppe og dennes udfordringer og behov. 

En metode til det, er at lave en såkaldt sweet spot analyse (hvordan du gør det, vender vi tilbage til om lidt). 

Her kortlægger du først målgruppens udfordringer og behov og derefter matcher du det mod organisationens mål, services, strategi og niche. 

Irrelevant indhold er spildt arbejde

En undersøgelse fra Hootsuite viser, at én af de ting forbrugerne hader mest ved brands på sociale medier, er, når virksomheder forsøger at hoppe med på enhver trend. 

Men det er ikke alene utroværdigt, når en virksomhed kommunikerer om alt fra Black Friday til opskrifter på æbleskiver med Nutella.

Det er også spildt arbejde, hvis du ikke samtidig arbejder ud fra nogle definerede mål.

Så hvis du ikke har matchet din målgruppes behov med organisationens mål risikerer du (i bedste fald) at tiltrække en forkert målgruppe (og er du så længere væk eller tættere på at opnå dine forretningsmål?). I værste fald bliver din kommunikation useriøs, flad og ligegyldig. 

#1 Indblik i målgruppens behov og udfordringer

Første trin til at finde 'the sweet spot' er at sætte ord på din målgruppes udfordringer og behov. Så helt basalt set

  • Hvem kommunikerer du til?
  • Hvad er deres udfordringer og behov?

I AJKS er vi så heldige at have omfattende brugerundersøgelser, der afdækker, hvad målgruppen efterspørger.

Har du ikke undersøgelser ved hånden, kræver det lidt mere forarbejde – spørg dine brugere, analysér hvordan jeres hjemmeside bliver brugt, se hvilke målgrupper I rammer på sociale medier, lyt til samtaler i relevante digitale grupper, overvåg bestemte hashtags og brug sociale lyttetjenester som fx mention.com eller buzzsumo.

Det giver dig indsigt i hvem der snakker om hvad og på hvilken måde. Og ikke mindst hvor udfordringerne ligger. 

#2 Hvor kan I matche brugerens udfordringer?

Andet trin i din sweet spot analyse er at finde rette match mellem modtager og afsender. 

Her trækker du på viden om (netop) jeres services og ydelser, og så hiver du virksomhedens strategi frem. 

For AJKS ser et uddrag af de områder således ud:

For os blev det i analysen tydeligt, at vi blandt andet blandt andet kan mødes på følgende områder:

  • Fagligheden
  • Det politiske
  • Services – bl.a. events, a-kassevejledning og karrierevejledning

#3 Dokumentér rammen for indholdet med et content framework

Men det er ikke tilstrækkeligt med denne analyse alene. Du kan også med fordel sætte det i system. 

Nogle af de udfordringer, der er ved at skabe en stærk profil på sociale medier, er blandt andet, at vi ofte

  • har mange målgrupper, vi gerne vil i dialog med
  • har mange interne interessenter, der gerne vil have bestemte budskaber ud

Hertil kommer, at modtagerne har en lang beslutningsproces og derfor skal du påvirke og hjælpe over tid. Det kræver, at der er en rød tråd i dit indhold - for dit indhold er i høj grad med til at skærpe virksomhedens profil. 

Et tip til at kommunikere konsistent over tid, er at skabe en ramme for indholdet. Så når du har identificeret, hvor der er overlap, så sæt det i system med et content framework

Hvad er et content framework?

Et content framework er en ramme for dit indhold. Det er de overordnede emner, du kommunikerer om.

Nogle af fordelene ved et content framework er, at du sikrer, at 

  • din kommunikation rummer dine målgrupper over tid, så du behøver ikke ramme alle på én gang
  • organisationen får sammen defineret de emner, der er væsentlige at kommunikere om
  • du har en rød tråd og skærper profilen
  • du kan tænke i indholdserier og dermed påvirke målgruppen kontinuerligt over tid 

Et konkret eksempel på et content framework er AJKS': 

Udover en definition af rammen og de overordnede temaer, har vi sat procentvis fordeling på kategorierne. Det vil sige, at vi i fællesskab har vægtet, hvilket indhold vi vil have mest og mindst af.

#4 –Når rammen for dit indhold er plads på

Super, du er i mål. Dine temaer er definerede, du ved, hvad du skal prioritere og du kan hurtigt afgøre om næste sociale hype er én, du bør hoppe med på.

Eller…

Ikke helt vel?

De næste skridt, når du har dit content framework på plads, er

  1. Planlæg dit indhold for det næste år, måned og uge (ikke i detajlen, men reflektér fx over timingen for de overordnede temaer)
  2. Planlæg dit indhold ud fra indholdstyper. I AJKS er vi stadig meget på det skrevne indhold, men når 2018 går i gang skulle vi også meget gerne brede blikket ud og i højere grad omfavne fx podcasts, webinarer, infographics, korte videoer, quizzer og lign. På samme måde kan du også med fordel tænke i bestemte formater (fx medlemsportrætter, spørgmål fra læserne osv.)
  3. Kom i gang med at måle på dit indhold, så du ved, hvad der virker. Så får du også løbende svar på om din sweet spot-analyse er valid (og hvordan du kan måle dit indhold, kan du læse mere om i næste blogindlæg på vores LinkedIn rejse).

Har du brug for mere inspiration til at arbejde med et content framework, så læs blandt andet The Power OF Story - 4 Archetypes For Content Creation Strategies af Robert Rose fra Content Marketing Institute.

Følger du AJKS på LinkedIn?

Og lever vi op til vores content framework? Find ud af det på vores LinkedIn firmaside nu.

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.