Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Få foden inden for bureauverdenen som nyuddannet

Vi har samlet fem finter til dig, så du får styr på ansøgning, jobsøgning og samtale nu.

Drømmer du om at starte din karriere på et bureau? Få tips fra branchefolk i vores artikel her.

Adobe Stock

"Du kan have de bedste karakterer og anbefalinger fra gud og hvermand, men har du ikke vist mig inden for 5 minutter [af jobsamtalen, red.] at du virkelig vil have jobbet, så vælger jeg en anden. Det er jo en ”date”, der ultimativt kan afgøre din fremtid. Så forbered dig, tag chancer og gør dig i det hele taget umage," siger Morten Hershøj, der er CEO i Another. 

Men du skal ikke kun tage chancer for at lande drømmejobbet på et af landets bureauer

Du skal også være ydmyg, være en selvstarter og kunne omsætte dine kompetencer til virksomhedens kerneopgaver. 

"Spørg altid dig selv: Hvordan kan jeg løfte virksomhedens opgaver?" Som Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist i IIH Nordic fortæller. 

Få 5 svar direkte fra bureauerne, så du kan få foden inden for

 

1. Beskriv en typisk arbejdsdag hos jer med tre ord:

Morten Hershøj, CEO, Another: 

"Seriøs, Sjov, Kreativ"

Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist, IIH Nordic:

"Effektiv, interaktiv, glad."

2. Hvad er de vigtigste kompetencer for nyuddannede, hvis de skal blive en succes hos jer?

Morten Hershøj, CEO, Another: 

"Ydmyghed og tålmodighed er vigtige faktorer – specielt blandt de kreative. Du bliver ikke en dygtig kreativ på en eftermiddag eller et halvt år for den sags skyld. Ligesom piloter, så skal du have dine flyvetimer, før du selv kan styre maskinen – og samtidig acceptere, at selvom du selv synes, du har fået en god ide, så er det ikke sikkert alle er enige.  

Så jeg vil sige, at du som nyuddannet skal se de første år i job som en investering og knokle sig til anerkendelse. Til gengæld har du et drømmejob efterfølgende – og bliver helt sikkert en stor succes."

Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist, IIH Nordic:

"Som nyuddannet er det vigtigt, at du er ivrig efter ny viden og har mod på at specialisere dig indenfor vores fagområder. Dertil ser vi også vigtigheden i, at du er en selvstarter - altså, at du ikke er bange for at komme med ideer, og at du selv tager initiativ til at løse udfordringer."

Sæt ord på dit 'værdimatch'

Husk at et match går to veje. Undersøg om du kan se dig selv i virksomheden. Har I værdier og karaktertræk til fælles? Hvis ja, fremhæv dem i din ansøgning.

3. Hvad er de tre største mangler, I ser i et CV eller en ansøgning fra nyuddannede?

Morten Hershøj, CEO, Another: 

"Apropos ovenstående, så er det indstillingen. De nyuddannede medarbejdere, der har størst succes hos os, er dem der er kommet til os ”for at investere” som det vigtigste argument. At de vil investere for at blive en succes.

En anden ting, er selve den skrevne ansøgning – altså hvis man gerne vil arbejde med kommunikation, så vær grundig med at skrive i et let forståeligt, engagerende og flydende sprog.

Sidst men ikke mindst – vis du forstår den forretning eller branche du er på vej ind i. Referér til noget du har ”tænkt over” – en hypotese, en problematik, en god ide eller lign. Så bliver jeg nysgerrig efter at høre mere." 

Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist, IIH Nordic:

  • Vær fagspecifik: Nyuddannede glemmer ofte at highlighte deres fagspecifikke kompetencer, måske grundet manglende research om IIH Nordics arbejdsområder. Husk derfor at tilpasse dine kompetencer til, hvad virksomheden laver.
  • Vis dit potentiale: Nyuddannede fokuserer ofte for meget på tidligere erfaringer, og de glemmer at forklare, hvordan de kan bidrage og skabe værdi for IIH Nordic. Spørg altid dig selv: Hvordan kan jeg løfte virksomhedens opgaver?
  • Værdi-match: Ansøgere mangler ofte at sætte ord på, hvorfor de vil passe ind i IIH Nordic på et kulturelt niveau. Vi oplever ofte, at ansøgere glemmer at forklare, hvorfor de har valgt os, samt hvordan deres personlighed stemmer overens med vores arbejdsgang og virksomhedsværdier. Husk at et match går to veje - undersøg om du kan se dig selv i virksomheden. Har I værdier og karaktertræk til fælles? Hvis ja, fremhæv dem i ansøgningen.

4. Nævn 2 dødssynder til ansættelsessamtalen:

Morten Hershøj, CEO, Another: 

"Jeg er voldsomt allergisk overfor, at folk kommer for sent. Der kan være en virkelig god grund, men ellers er man altså bagud 0-5 inden vi er i gang.

Og så er det klart, hvis du ikke viser engagement og lyst til at få jobbet, så er dine chancer minimale.

Du kan have de bedste karakterer og anbefalinger fra gud og hvermand, men har du ikke vist mig indenfor 5 minutter at du virkelig vil have jobbet, så vælger jeg en anden. Det er jo en ”date”, der ultimativt kan afgøre din fremtid. Så forbered dig, tag chancer og gør dig i det hele taget umage."

Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist, IIH Nordic:

  1. At møde op uforberedt – kend altid virksomhedens mål, vision og forretningsområder.
  2. At oversælge sig selv – virksomheden ser lige igennem det, så vær ærlig omkring dine kompetencer, så virksomheden i stedet kan fokusere på dit potentiale, og derigennem finde den rigtige plads til dig.

5. Hvilke fordele ser du ved at ansætte studerende eller nyuddannede?

Morten Hershøj, CEO, Another: 

"Nyuddannede kommer med ny energi og nyt perspektiv. Og så synes jeg, det er interessant, at de er mere ”uspolerede”.

Hvis jeg ansætter en seniorperson, så har de deres måde at gøre tingene på, og den kan være svær at justere. Det er langt mere spændende at kunne ”forme” en nyuddannet – til både virksomhedens og personens egen interesse.

Vi har en kvinde ansat, der startede som piccoline, mens hun læste på universitetet. Hun sidder i dag med nogle af vores største kunder, fordi hun reelt fulgte punkterne ovenfor. Fra start var hun ydmyg, klar til at lære, investerede i både jobbet og kulturen herinde, var grundig og samtidig udfordrende."

Caroline Dahl Tindborg, Human Ressource Specialist, IIH Nordic:

"Studerende kommer hele tiden med indspark fra den nyeste forskning, hvilket holder virksomheden i loop'et.

Studerende har ofte også et enormt højt drive og er motiverede for at udvikle sig selv og arbejdsprocesserne omkring sig. Derudover kommer de ind med et højt engagement og energi, hvilket skaber en god dynamik i virksomheden."  ​​

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Morten Hershøj er CEO i Another – et strategisk funderet kreativt bureau i København, der arbejder med en række af Danmarks største kunder.

Caroline arbejder som Human Ressource Specialist hos IIH Nordic. Hun tager vare på alt fra jobopslag, samtale og onboarding, og har i kraft af sin position en unik indsigt i en stor virksomheds ansættelsesprocesser.

Meld dig ind i AJKS

Bliv medlem

Få karrierevejledning, din egen a-kassevejleder - og bliv del af et stærkt, fagligt netværk for professionelle inden for medier og kommunikation - til en af de laveste priser på markedet.

Meld dig ind nu