Positiv forandring i ledighedsforløbet
2024 bragte en ny virkelighed med sig for ledige dagpengemodtagere. Medlemmer, der er blevet ledige efter 1. januar 2024, slipper for at løbe spidsrod mellem jobcenteret og a-kassen i de første tre måneders ledighed. Det er blevet godt modtaget.
Som vi tidligere har beskrevet, så skal medlemmer, der er blevet ledige efter 1. januar 2024 kun deltage i ”pligtsamtaler” hos deres a-kasse i de første tre måneders ledighed - de noget kuriøst kaldte ”Jobsamtaler”. Det giver en ny virkelighed og nye muligheder for medlemmerne.
Hvad får vores ledige medlemmer ud af den nye virkelighed?
Vi kunne godt have ønsket os, at politikerne havde haft modet til at sætte beskæftigelsesindsatsen fri og havde tillid til, at det enkelte medlem og den enkelte karrierevejleder i samarbejde kunne tilrettelægge det forløb, der giver bedst mulig mening for den enkelte. Men sådan er det ikke blevet - i denne omgang.
Således dikterer lovgivningen, at alle ledige dagpengemodtagere skal til tre ”jobsamtaler” i løbet af de første tre måneder.
For en del vil dette føles som et overkill - for andre som en hjælp. I det lys ville det have været befriende, hvis der havde været større frihed til at tilrettelægge mere individuelt funderede forløb for vores medlemmer. Men i AJKS er vi ambitiøse i forhold til at stile imod at skabe mest mulig værdi for vores medlemmer - også når det kommer til pligtmøder, som de famøse ”jobsamtaler” til syvende og sidst er.
Derfor tilbyder vi forskellige samtaletyper, indenfor rammerne af lovgivningen, som du kan vælge i mellem alt afhængig af dit individuelle behov som ledig.
Det kan fx være en samtale om dine muligheder for at gå freelance eller selvstændig på dagpenge, en samtale med fokus på feedback på dit jobsøgningsmateriale eller op til en jobsamtale og endelig en karrieresamtale, hvor dagsordenen er din. Det vil sige, at vi taler om det, du har behov for at vi fokuserer på i forhold til din situation som ledig. Det kan fx være din trivsel som jobsøgende - hvordan den kan sikres eller højnes. Det kan være sparring på din forretningsplan eller dit pitch. Og det kan være hjælp til afklaring af målsætninger, kompetencer og veje til job m.m.
Indtil videre ser det ud som om, at det er en god tilgang, for 96,7% af de adspurgte medlemmer er tilfredse med udbuddet af samtaletyper - med det forbehold at vi kun lige er begyndt.
Og selv om vi kun har været i gang i 2,5 måned, og vi derfor kun har begrænsede tilbagemeldinger, så er der noget, der indikere at medlemmerne også er enige i, at de hjælpes bedst, der hvor de har et frivilligt fagligt tilhørsforhold. Således svarer 100% af de medlemmerne vi indtil nu har haft til ”jobsamtaler” i AJKS, at karrierevejlederen, de var til samtale hos, i tilfredsstillende grad eller i høj grad havde kendskab til deres branche og faglighed - ligesom 100% har været tilfredse eller meget tilfredse med den sparring, de har fået på deres jobsøgningsmateriale.
Hvad kan AJKS mere gøre?
Ud over at vi løbende måler på tilfredshed og spørger vores medlemmer, om de har andre behov end dem vi dækker med den nuværende indsats, så vil vi kontinuerligt arbejde med at påvirke politikerne til at skabe et mere tillidsbaseret, individuelt fokuseret beskæftigelsessystem - både for at sikre det bedst mulige forløb for vores medlemmer, men også for at sikre, at vi i AJKS kan bruge vores ressourcer bedst muligt i forhold til at sikre værdiskabende medlemstilbud til såvel ledige medlemmer som medlemmer i job.
Hvad er baggrunden for den nye virkelighed?
Den nye struktur er dels et resultat af årelangt politisk lobbyarbejde fra a-kassernes side om at varetage hjælpen til ledige medlemmer, dels et resultat af, at der skulle spares betragtelige beløb på jobcentrene, og da a-kasserne løfter opgaven uden at få penge fra Staten lå den lige til højrebenet.
Men hvorfor vil a-kasserne dog lave jobcentrenes arbejde uden at få dækket den udgift, der er forbundet hermed? Spørger du måske.
Der har længe - på tværs af a-kasser - været konsensus om, at medlemmerne bedst får råd og hjælp i forhold til jobsøgning, når de er ledige, der hvor de har et frivilligt, fagligt tilhørsforhold, dvs. i deres respektive a-kasse.
Og dette gælder særligt når du er medlem af en fagspecifik a-kasse som AJKS, der kender dit fag, kender din branche og de muligheder din faglighed åbner op for, hvis du som ledig overvejer at skifte spor, branche eller bare finde andre græsgange indenfor din nuværende faglighed.
Derfor er vi også glade for, at medlemmerne kan mærke en positiv forandring i deres ledighedsforløb.
Kommentarer