Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan får du flere følgere til din LinkedIn virksomhedsprofil – uden et budget

Skal du lave en LinkedIn firmaprofil og har du brug for hurtigt at nå et passende niveau af følgere – også ud over dem, du kender i forvejen og uden et budget til sponsorering?

Flere følgere til LinkedIn

Jakob Carlsen


Frygter du at mangle indhold til din profil og efterlade et tomt feed til dem, der (endelig) forvilder sig forbi? Kom godt i gang med en to-delt plan, der fokuserer på både implementering og drift – og husk så i øvrigt de to R’er. 

Få seks utraditionelle tips til at skaffe flere følgere til din LinkedIn firmaprofil

Okay, dette tog har holdt stille meget længe. Ja, LinkedIn-toget, altså.

For 6 måneder siden startede AJKS’ LinkedIn-rejse og vi lovede at dele alle vores op- og nedture i forsøget på at nå 1000 følgere.

Alligevel er det allerede 4 (!) måneder siden, vi sidst udgav en artikel om vores LinkedIn-eksperiment.

Meget passende kan vi dermed ramme et tema for denne artikel a la konfirmationstalen fra min mormor – ”Du skal gøre som jeg siger, ikke som jeg gør” (eller i dette tilfælde: Du skal gøre det, jeg ikke har gjort).

Tip nummer 1 til at skaffe flere følgere til din LinkedIn firmaprofil.

1. Hvad skal vi snakke om?

Det er mega basic, egentlig. Du vil have følgere, men det giver ikke mening at få hvem som helst som til at følge din virksomhed. For du er også en forretning med et mål – uanset om det mål er at generere overskud eller fx have tilfredse medlemmer.

Så du skal kortlægge hvor og i forhold til hvilke emner, du har interessefællesskaber med dine følgere.

Vores ideelle følgere er primært inden for medier, kommunikation og sprog. Men derudover er de vidt forskellige steder i deres liv: Fra studerende til efterlønnere, freelancere og selvstændige til lønmodtagere og arbejdssøgende.

Når vi hopper op i helikopteren er det dog ét sted vi alle kan mødes – og det er i forhold til arbejdslivet. Det er kernen i vores kommunikationen.

Derudover har vi defineret en række andre områder, hvor modtagers interesser og behov, overlapper med vores niche og mål. Det er blandt andet:

  • Trends inden for arbejdsmarkedet, medier og kommunikation
  • Tips og tricks til jobsøgning, ansøgninger og CV’er
  • Opkvalificering, primært i form af invitationer til faglige events

For at definere disse områder mere præcist har vi udarbejdet både en sweet spot analyse og et content framework.

2. Læg en plan – i to dele

Hvad er det værste der kan ske, når du lancerer din LinkedIn firmaprofil?

For mig var det ingenting. Som i betydningen – vi skriver profilteksten, finder det gode billede og opretter profilen – og så sker der ingenting. Som i: Ingen følgere, ingen interaktion.

Det dér pinlige øjeblik – der kun bliver værre jo længere tid, der går – hvor du har 50 følgere eller 100 følgere. Det gruede jeg enormt for.

Derfor lavede jeg en lanceringsplan og en driftsplan (driftsplanen vender vi tilbage til om lidt).

Lanceringsplanen – ja, du er faktisk havnet midt i den. Som en del af lanceringen, og for at skabe opmærksomhed om vores LinkedIn firmaprofil, valgte vi nemlig at dele vores op- og nedture og alle de erfaringer vi gør os i en artikelserie. Totalt meta.

3. Kør den hjem med content

Kernen i vores lanceringsplan er content, der rammer modtagers interesser. For der er grænser for, hvor mange gange vi orker at læse om virksomhed x’s nye LinkedIn profil, ligesom der er grænser for, hvor mange nye følgere du reelt får ud af diverse social sharing knapper.

Derfor var vores lanceringsplan en rent content marketing-tilgang hvor vi – ved at dele vores erfaringer – ønskede at hjælpe andre i samme situation.

Og det virker. Hver gang vi har haft en ny artikel om LinkedIn har det givet nye følgere. Og især har det banet vej til en målgruppe, der ellers ikke ville få øjnene op for det interessante ved at følge en a-kasse.

Content gør dig interessant for en større målgruppe

For mens din driftsplan sikrer dig et konsistent flow af nye følgere – og godt indhold til eksisterende modtagere – er det din lanceringsplan med en content marketing-tilgang, der dels gør din målgruppe større (flere får simpelthen øjnene op for dig) og dels giver flere følgere per post.

En case på det, er et interview vi lavede med Dorte Møller Madsen fra Stormvind om LinkedIn og Social selling.

På LinkedIn gav det (organisk) 2,185 visninger og 25 klik til vores hjemmeside. Derudover er artiklen delt mere end 129 gange på LinkedIn alene.

Udover at det er vanskeligt at forestille sig en nyhed på vores hjemmeside om, at vi har en ny LinkedIn profil kunne skabe samme opmærksomhed, gav den artikel alene seks nye følgere.

Men, men, men…

Samtidig bliver det desværre her vi vender tilbage til rammen for artiklen og rådet fra min mormor: ”Gør det, jeg ikke har gjort.”

For der gik bare alt for hurtigt drift i den – og vi glemte at sætte tid af til lanceringen

Derfor er der nu passeret fire måneder siden sidste artikel. Ups!

Den gode nyhed er, at det giver mulighed for refleksion

  • Sæt tid af til content (det tager tid, men kan betale sig)
  • Når du har sat tid af, så skriv for pokker det indhold!

Og nu vender vi, som lovet, blikket mod den anden del af din plan: Driften.

Og når det kommer til drift på LinkedIn – og med et mål om at vækste antallet af følgere – er der en simpel vej alle kan følge.

4. Kernen i din LinkedIn driftsplan: Regelmæssighed og Relevans

Så arbejd efter de to R’er.

# Regelmæssige posts

Giver du dine følgere noget at komme tilbage for? Kommunikerer du jævnligt med dem og ligner du én, der har noget på hjerte?

Vi har i AJKS haft størst succes med at øge antallet af nye følgere i de perioder, hvor det er lykkedes os at poste 2-3 gange om ugen.

# Relevant content

Du skal ramme din modtagers interesser. Her har du (forhåbentlig) allerede gjort dit forarbejde og har ramt rigtigt i de overordnede temaer og konkrete emner, du gerne vil i dialog omkring.

Hvis ikke, eller når du bare skal have nuancerne med, giver LinkedIns analytics dig et udmærket overblik, når du løbende vil følge – og optimere – hvilket indhold og posts, der engagerer, får modtagerne til at klikke sig videre til din hjemmeside og øger antallet af følgere.

Derudover kan du bruge UTM parametre for at berige dine links, så du får mere information om, hvad der sker med trafikken, når den rammer din hjemmeside (men mere om det i et andet indlæg.)

Struktur-fascisten slår til igen

Men for at leve op til de to R’er, skal du gøre det nemt.

Derfor har AJKS en content plan. Det er et MEGET simpelt Excelark og det opdateres hver fredag.

Rent konkret er arbejdsgangen hver fredag følgende:

  • Finde indhold, enten vores eget eller andres
  • Planlægge hvilke dage vi poster på hvilke kanaler
  • Skrive udkast til posts
  • Klargøre link og evt. billeder

Fordelene ved det, er, at det er en fast to-do (som en vane du dermed slipper for at tage stilling til), alle posts bliver skrevet på én gang (hvilket tager næsten samme tid som at skrive 1 post) og kommer der akut travlhed i løbet af ugen, er det lige meget – arbejdet er lavet.

5. Udnyt dit netværk

For at øge antallet af nye følgere er det dog (desværre) ikke nok med de to R’er. Vi skal længere ud.

Så når du har et særligt saftigt stykke content, der er relevant for en bred målgruppe, så hiv fat i dit netværk – især hvis du ikke har penge til at sponsorere dine indlæg.

Og hey! LinkedIn handler om at dele og give værdi videre, og derfor er det helt legitimt at række ud til andre, når du har noget godt.

Dit netværk vil gerne dele godt content. 

Dit netværk inkluderer også dine kolleger

Udover det ”eksterne” netværk, så glem ikke dit interne netvæk, med andre ord: Dine kolleger.

Er du lige kommet i gang med LinkedIn som virksomhed, starter du måske ikke med et decideret Employee Advocacy-program som Danske Bank. Men uanset hvor formaliseret din tilgang til at inddrage kollegerne er, er der ingen tvivl om, at det har en effekt, når vi kan connecte med et andet menneske – og ikke en ansigtsløs organisation.

For AJKS har medarbejderne også været de største drivere i at producere, kommentere, like og dele det indhold, der har været relevant for deres øvrige netværk.

6. Er det en fest? Så husk kage!

Vejen mod 1000 følgere er lang. Og lige nu har vi ramt et plateau på bjerget, hvor vi på den ene side er ovre det pinagtige, men på den anden side er meget langt fra slutmålet.

Derfor er det vigtigt med delmål i din plan – og at fejre dine succeser langs ruten.

Så husk kagen, når du har noget at fejre.

Som lovet var det seks utraditionelle tips til at vækste dine følgere på LinkedIn.

Og nu er det vist på tide at komme tilbage til planen – med fokus på både drift og implementering.

Har du brug for flere tips kan du overveje at dykke ned i

Del dit bedste LinkedIn tip

Hvad er dit bedste tip til at få flere følgere på LinkedIn? Del det gerne i kommentarfeltet neden for.

Besøg os på LinkedIn

Og vil du gerne se hvordan det går med vores LinkedIn firmaprofil, så kig forbi nu

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.