Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Vejen ind i bureauverdenen – gode tips fra Charlie Stjerneklar

Vil du ind i bureauverden? Branchen efterspørger arbejdskraft, også fra dig der kommer ”udefra”. Læs med her, og få insidertips fra KreaKoms direktør Charlie Stjerneklar.

Charlie Stjerneklar, direktør i brancheorganisationen KreaKom

Christian Hoyer Charlie Stjerneklar, direktør i brancheorganisationen KreaKom.

Om Charlie Stjerneklar

Charlie Stjerneklar er direktør i KreaKom, som er brancheorganisationen for bureauer indenfor bl.a. PR, PA, kommunikation og kreative retninger.

Han har været direktør i KreaKom siden 1. januar 2022 og kommer fra en stilling som kommunikations- og pressechef i Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond.

Han har tidligere været Public Affairs Manager og analysechef i Rud Pedersen, politisk chef og kommunikationschef hos tobaksgiganten Philip Morris – og folketingskandidat for SF.

Faglig forskellighed er bureauernes styrke
Ligesom i mange andre brancher er der også generel arbejdskraftmangel i bureauverdenen - særligt i de mere kommercielt rettede dele af branchen. Derfor er der lige nu en åbning for at komme ind i bureauverdenen, også for dem der ikke kommer direkte derfra, fordi branchen generelt efterspørger forskellige fagligheder. Man skal ikke partout have en bestemt uddannelse - tværtimod - for medlemsvirksomheder i KreaKom er sammensat ekstremt bredt for at sikre et kompetent hold, der kan løse de komplekse opgaver ude hos kunderne:

”Det er i virkeligheden i koblingen af de forskellige fagligheder, at man får skabt det rigtig gode team”, siger Charlie. Han betoner den faglige forskellighed som en styrke, når kunderne skal have løst forskelligartede opgaver. ”Det gør jo også, at man kan træde ind i den her branche stort set lige meget, hvor man kommer fra, så længe man kommer med en relevant værktøjskasse.  For nogle er det at kunne tænke crazy ideer, for andre er det at være grafisk dygtig, men for rigtig mange er det også at kunne skrive og kunne forstå strategi”, siger Charlie Stjerneklar, som selv har erfaringer fra bureauverdenen.

Som et eksempel fremhæver han journalister fra de redaktionelle medier, som har et stærk kort. ”Når de ansættes i branchen, kommer de med en ballast, hvor de er vant til at sortere knivskarpt og stille kritiske spørgsmål.  Den der naivitet, der ligger hos dem, er der noget guld i”, fremhæver Charlie Stjerneklar.

Mesterlærerkulturen i branchen er høj
Så selv om man ikke har viden inden for branchen, er der jo en gevinst for branchen ved at ansætte flere forskellige fagligheder, der kommer udefra og kan tilføre bureauer ny viden. Dertil fremhæver Charlie, at der er en rigtig fin mesterlærekultur i branchen, som i høj grad ligger i den måde, man arbejder på i bureauerne.

” Kendetegnende for branchen er, at der er en meget en høj grad af mønstre i den måde, bureauer arbejder på, fordi der er så mange sceneskift i forhold til de forskellige kunder. Hvis du fx ansættes som copywriter hos en eller flere kunder, så får du gradvist bygget den rolle op, fordi du tildeles en rolle som mester i det team, du indgår i. I den rolle kobles der samtidig masser af læring, fordi man fx arbejder med at få gjort sine redaktionelle skriveevner mere kommercielle”, fortæller Charlie Stjerneklar. Han uddyber, at når man kobles op på flere kunder over flere måneder, får man hurtigt ny viden ind under huden. Dertil er arbejdsgiveren også interesseret i at udvikle talent, så de får tilført nye kompetencer i firmaet, der kan hjælpe til at løse flere komplekse opgaver.

Fokus på bæredygtighed
En af de fremtidige komplekse opgaver, som ifølge Charlie Stjerneklar bliver endnu mere top of mind for virksomhederne, er den grønne dagsorden. Han fremhæver, at kunderne i stigende grad er begyndt at henvende sig i forhold til det, han kalder ESG dagsordenen, der handler om at kunne rådgive om socialt ansvar, grøn omstilling og ledelse.

”Det er også blevet en større kommerciel driver blandt mange kunder, så det ser jeg som en længerevarende strømning. Der er derfor et stort behov for viden om, hvordan vi rådgiver omkring det. Det er ikke nyt, men det er mere komplekst.”

Han peger på vigtigheden af at vide mere om området, fordi det er et område, som det tager nogle år at få naturligt ind under huden ude i virksomheden. Selvom intentionen for virksomheder er gode, så ligger der en frygt for, at de kommer til at fremstå som greenwashere. Og med den kritiske forbruger på den anden side, er det derfor noget virksomheder har brug for at blive rådgivet omkring. Hans råd til folk, der vil ind i branchen, er derfor at dygtiggøre sig inden for området.

”Jeg tror, hvis jeg sad lige nu og var et år fra at være færdig, og jeg skulle vælge valgfag, ja så ville jeg klart kigge på alt, hvad der hedder gorvernance og grøn omstilling. Det kan godt være, at vi om 5-10 år tænker det som en naturlig del, men vi er lige nu ved at tilegne os det, og her er der brug for rådgivning.”

Så uanset om man er nyuddannet eller en erfaren formidler, så anbefaler Charlie, at man dyrker emnet nærmere, og tilegner siden viden inden for området. Hvilket fx kan gøres via arbejde i NGO, et studiejob eller lignende. Det kan også være, at man begynder at skrive om bæredygtighed og ESG styrker sin viden ad den vej.

”Det er i hvert fald et område, hvor der er et hul i branchen, og hvor bureauers medarbejdere også efterspørger viden om, hvordan man i højere grad skal begå sig inden for området. Vi har naturligvis en masse medarbejdere i branchen, som er dygtige til mange sceneskift, og som har været gennem nogle forandringer gennem tider. Men der findes ikke mange kurser eller lignende med fokus på det område, så det er en oplagt mulighed at søge ind i branchen med afsæt i den viden. ”

Effektiv kommunikation
Udover ESG-dagsordenen er der også en høj forventning til, at man følger med i udviklingen af forskellige platforme. Dertil kommer der en forventning om, at man ikke lader sig forskrække af statistik og excelark, hvilket hører sammen med den stigende brug af data. Dataanalysen er vigtig som et middel til at sikre at lave information, om hvordan virksomheder kommunikerer så effektiv som muligt.

”Effektivitetsdagsordenen fylder meget i branchen, fordi vores medlemmers kunder har brug for at få viden om, hvordan de kan kommunikere effektivt med og til deres målgrupper, og så de forstår at agere bedst muligt derefter”, siger Charlie Stjerneklar. Til at understøtte dette analysearbejde er en af kerneområderne også at kunne aflæse statistikker og dykke ned i tal.

”Den her forståelse af data og statistik er vigtigt. Som god kommunikatør skal man også helst kunne aflæse et datasæt og formidle det til kunder. Det handler ikke om, at man skal beregne og udregne data, men når man kommer ud til kunden, skal man kunne forklare data, så man kan understøtte det i sin rådgivning”, siger Charlie Stjerneklar. Han understreger betydning af netop at kunne arbejde med den grundforståelse, når man skal rådgive kunderne i forhold til ESG-dagsordenen.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

ARTIKLER OM KARRIERE OG JOBSØGNING

Få tips til din jobsøgning og karriere fra AJKS' karrierevejledere i vores arkiv, hvor vi deler artikler, videoer og guides. 

Den eneste niche-rekrutteringsanalyse med direkte fokus på journalistik, kommunikation, markedsføring, SoMe, sprog, TV og radio.

Den eneste niche-rekrutteringsanalyse med direkte fokus på journalistik, kommunikation, markedsføring, SoMe, sprog, TV og radio.

Hent AJKS Rekrutteringsanalyse

Undersøgelse af jobmarkedet og vilkårene for freelancere og selvstændigefor

Jobmarked og vilkår for freelancere og selvstændige

Mange AJKS-medlemmer er  freelancere eller ”soloselvstændige”, og arbejder indenfor medier, kommunikation, sprog, marketing og kreative fag.

Det er dem, vi har fokus på her.

Hent freelanceundersøgelsen