Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Christian skaber tryghed for nordjyderne

Der er kommet mindre skel mellem politi og offentlighed. Her kommer Christian E. B. Brinck og hans kollegaer ind i billedet. De er den usynlige, men væsentlige del af politiets arbejde.

Christian E. B. Brinck er pressechef ved Nordjyllands Politi.

Emilie Jacobi Christian E. B. Brinck er pressechef ved Nordjyllands Politi.


Mange har svært ved at forstå, hvad en kommunikationsfaglighed er og kan – for alt kan næsten betegnes som kommunikation, hvis man tager udgangspunkt i selve ordet. Vi dykker ned i fagligheden - og har specifikt fokus på værdien af offentlige kommunikatører.

I denne omgang taler vi med Christian E. B. Brinck, der er pressechef ved Nordjyllands Politi.

 

Fokus på faget

Er du sygeplejerske, pædagog eller elektriker, så har de fleste en ide om, hvad du beskæftiger dig med. Arbejder du med kommunikation, bliver det hurtigt lidt sværere. For hvad laver en kommunikatør egentlig?

Det er der mange udenfor branchen, der har svært ved at forstå.

Derfor er det nemt at have en holdning om, at kommunikatører kan undvære – især i det offentlige med budgetter, hvor der skal spares.

I AJKS kan vi ikke gøre noget ved de offentlige budgetter, men vi vil gerne være med til at rykke ved debatten om offentlige kommunikatører. 

Læs også vores interview med Julie Dalsgaard, der er kommunikationschef på Social og Beskæftigelsesområdet i Aarhus kommune – en af de største kommuner i Danmark.

 

Kommunikatører sidder i brudflader mellem mange fagligheder

”Kommunikation er et bredt fag, der kan være lidt svært at forstå, netop fordi det er mange ting, og det er mange fagligheder. Men hvis vi skal skære helt ind til benet, så arbejder offentlige kommunikatører for samfundet. Vi er en understøttende hånd under kerneydelsen, der tilfører den mere værdi til borgernes bedste.

Hvis jeg nu konkretiserer det noget mere, så kan jeg tage udgangspunkt i min egen virkelighed i politiet. I politiloven lyder formålsparagraffen, at politiet skal arbejde for at skabe tryghed og sikkerhed i samfundet. Det er det vores offentlige kommunikation bidrager til. At skabe tryghed for borgerne – eller for nordjyderne i mit tilfælde”, forklarer Christian, da AJKS spørger, hvad offentlig kommunikation er i hans optik.

”Vi prøver at forene myndighed og menneskelighed. To ting, der godt kan trække lidt i hver sin retning. For på den ene side skal politiet nogle gange udøve magt – på den anden side, så skal vi også være menneskelige og i øjenhøjde. Her kan kommunikationsarbejdet være med til at integrere de lidt modstridende elementer, der skal sameksistere”.

Christian Brinck har de seneste 12 år arbejdet som kommunikationsrådgiver og pressechef ved Nordjyllands Politi. Før det var han en del år ved Aalborg kommune, hvor han bl.a. arbejdede som kommunikationskonsulent i en forvaltning. Han kommer oprindeligt fra en baggrund som journalist og læste efterfølgende en kandidat i multimedier på Aalborg Universitet. Efterfølgende har han suppleret sit CV med sidefag som fx historie for at berige sit fag og arbejde.

”Vi kommunikatører sidder jo tit i brudfladerne mellem forskellige fagligheder, så det er godt med flere og bredere vinkler”, forklarer han.

Kommunikatørerne understøtter det konkrete politiarbejde

Kommunikationsafdelingen er et af værktøjerne til at udføre politiets arbejde med at skabe tryghed og sikkerhed. Det bruges både i det præventive og opklarende arbejde.

Christian forklarer, at man helt basalt kan man koge meget af politiets arbejde ned til 3 punkter. Politiet skal sikre liv, pågribe gerningspersoner og skabe tryghed.
Det vil sige, at de skal redde liv og lemmer, fange evt. skyldige og stille dem til regnskab og sikre generel tryghed i samfundet. Og her er kommunikationsarbejdet essentielt.
Der skal advarsler ud til borgerne. Måske skal de holde sig væk fra specifikke områder, personer etc. Der skal oplysninger ud om mistænkte personer – og evt. tales direkte til dem. Og så skal offentligheden være med i loopet i det omfang, det er muligt. Der skal formidles, at der er styr på situationen - eller at der kommer det.

Det er selvfølgelig de reelle politifolk, der står for det konkrete politiarbejde, men kommunikatørerne er et vigtigt værktøj til at opfylde deres mål.

Det menneskelige aspekt

”Vi understøtter mange forskellige slags efterforskninger. Vi har løbende dialog med fx efterforskningslederen, ift. hvad skal vi sende ud, hvornår og hvordan. Der er rigtig mange overvejelser, som man sidder og diskuterer, hvor de forskellige fagligheder skal holdes op mod hinanden.
Hvad siger de forskellige politifagligheder? Hvad er det kommunikative perspektiv? Hvad tænker borgerne om det her? Hvad tænker ledelsen? Og så skal de forskellige dele integreres til kommunikation.
Hvis der skal findes gerningspersoner, så har efterlysninger stor effekt, fx når vi udsender et billede af en mistænkt i en pressemeddelelse. Vi integrerer også i høj grad de sociale medier, som har stor gennemslagskraft. For borgerne hjælper og deler de ting, vi lægger ud, så vi kan opnå gennembrud i sager”, forklarer Christian.

Mange har nok bemærket politiets indsats på sociale medier, som Christian selv forklarer, er mindre formel og mere i øjenhøjde, end mange er vant til. Her kommer det menneskelige mere frem i myndigheden. ”Der er vi jo humoristiske en gang imellem. De sociale medier er et væsentligt værktøj, som borgerne får direkte ind i deres feed. Og måske er det også en af de få måder, som almindelige lovlydige borgere har kontakt med politiet på. Så derfor er det jo også vigtigt, at vi er synlige derude”, siger han.  

Der bliver lagt stor energi i politiets kriminalpræventive arbejde på SoMe. ”Vores forebyggende budskaber får ofte mere medvind, når vi bruger en humoristisk vinkel. Det kan vi selvfølgelig ikke gøre med alvorlige sager. Slet ikke. Men det virker godt ved kriminalpræventive budskaber, hvor borgerne så faktisk ser og læser det”. Og politiet kan se, at det virker – ikke kun kommunikativt, men også i de reelle budskaber, der bliver hørt. Derfor bruger kommunikationsafdelingen også en del arbejde på at konsolidere politikredsens tilstedeværelse på SoMe, hvilket er en løbende opgave, hvor de jævnligt skal have en eller anden grad af synlighed.

Gennemsigtighed eller spin?

Som pressechef bruger Christian en del tid på medietræning. Det er et af de felter, der til tider bliver misforstået af offentligheden og forvekslet med spin. Men i virkeligheden er den til for at skabe gennemsigtighed.

Med medietræning får offentligheden mere og bedre information om relevante sager. Christian forklarer, at politiets ledere gennem medietræning får konkrete værktøjer til at tale med offentligheden, især via journalister, når de har en sag, der skal informeres om i et passende omfang. Ikke for meget – ikke for lidt.

Med medietræning og en kommunikationsafdeling i ryggen, bliver det også nemmere at bryde gennem larmen, hvis der er behov for hjælp i en efterforskning.

”Vi hjælper med at komme ud på det rigtige tidspunkt for at få maksimal gennemslagskraft med henblik på at kunne opklare en sag”, forklarer pressechefen og tilføjer, at synligheden også er med til at skabe tryghed.

Det samme gør sig gældende i krisesituationer, hvor kommunikationsafdelingen er bindeled mellem mange politifagligheder og skal finde ud af, hvad offentligheden skal vide, hvornår og hvordan. ”Hvis vi har en krise, fx en stormflod eller et skyderi på åben gade, så skal der relevant kommunikation ud til befolkningen med kort varsel, så de kan tage vare på deres egen sikkerhed og får kendskab til omfanget og udviklingen af situationen”.

Vi skal kigge indad

Opskriften på tryghed indeholder mange ingredienser, men kommunikationsarbejdet er en vigtig bestanddel. ”Alt, hvad vi laver, skal bidrage til trygheden. Vi favner bredt og sidder med hele listen af kommunikationsopgaver. Al intern og ekstern kommunikation – fra SoMe-opslag til pressemeddelelser og rådgivning. Vores opgave er, at nordjyderne kan spejle sig i det, vi laver – og vi skeler konstant til politiloven, når vi laver store eller små produkter i afdelingen; den er vores ramme”, siger Christian. 

Mange ser måske det sjove opslag på FB eller X om at sikre sig mod indbrudstyve i julen. Men de færreste tænker over, hvorfor det er der, hvilket arbejde og intentioner der ligger bag – og hvad det egentlig betyder i form af færre indbrud, større tryghed og mindre pres på politiet, der så kan tage sig af andre opgaver.

Der er en manglende viden om kommunikatørernes rolle og værdien af deres arbejde. Det bliver kun besværliggjort af, at en stor del af arbejdet ligger i processer og elementer, der understøtter politiets kerneydelse, men som ikke er så synlige for offentligheden, som et konkret produkt. ”Det kan selvfølgelig være lidt sværere at forklare, fordi det er mere uhåndgribeligt. Men måske skal vi kigge lidt indad og blive bedre til det, siger Christian”. Derfor er han også selv aktiv på SoMe, især LinkedIn og deler indsigter ud om sit og kollegaernes arbejde i hverdagen. Og på jobbet fortsætter arbejdet med at forene myndighed og menneskelighed.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Julie Dalsgaard, der er kommunikationschef på Social og Beskæftigelsesområdet i Aarhus kommune

Fokus på faget

”Det er inde i kommunikationsafdelingen, at organisationens logik møder omverdenen."

Mød Julie Dalsgaard, der er kommunikationschef på Social og Beskæftigelsesområdet i Aarhus kommune.

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

Faglige og sociale arrangementer

Netværk med andre professionelle inden for medier og kommunikation. Hold dig opdateret på faglige trends og tendenser. Events næsten hver uge. 

Få karrierevejledernes guides og artikler til jobsøgning, arbejdsliv, karriere og meget mere.

Artikler om karriere og jobsøgning

Få tips til din jobsøgning og karriere fra AJKS' karrierevejledere i vores arkiv, hvor vi deler artikler, videoer og guides.