Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Kan du huske dine første 500?

For godt 9 måneder siden påbegyndte AJKS vores LinkedIn rejse. Det skete, da vi oprettede en LinkedIn firmaprofil.

LinkedIn firmaprofil status

Jakob Carlsen


Vi lovede dengang at dele vores overvejelser, op- og nedture og undervejs gøre både os selv og dig lidt klogere på livet som nybagt LinkedIn-forælder. 

Det har ført til overvejelser omkring


Og hertil følger verdens mest basale indsigt: Ting tager tid. Eller koster penge. Ofte begge dele. Men det første er det vigtigste, så målet for næste år må være at afsætte endnu mere tid.

Tid til unikt indhold til LinkedIn, tid til at teste flere ting af og tid til at analysere og optimere.

En kort midtvejsstatus skal du dog ikke snydes for; nu hvor vi har ramt de første 500 følgere på LinkedIn.

For mens antallet af følgere – og et ønske om 1000 følgere – er et godt pejlemærke, er det naturligvis ikke et mål i sig selv.

Målet er at udbrede kendskabet til AJKS, engagere og informere, at hjælpe flere eksisterende medlemmer samt at levere information og indhold, der er relevant nok til, at flere overvejer at blive medlem af AJKS (i mere eller mindre vilkårlig rækkefølge).

Og hvordan er det så gået med det?

Strategien for at udbrede kendskabet til AJKS via vores LinkedIn profil, har fra start været at køre den hjem med content. Vi har hverken haft konkurrencer, tilbud, bølger eller budget (som du også kan læse om i denne LinkedIn-artikel).

Til gengæld har vi skabt et godt fundament med en sweet spot analyse og et content framework, som vi har kunnet støtte os til og producere samt udvælge indhold ud fra.

Giver en artikel værdi for brugerne, når den bliver liket eller delt?

Eller giver den værdi, når den sender dine LinkedIn-følgere hele vejen over til din hjemmeside og herfra videre til tilmeldingsformularer eller mere information.

Måske begge dele. Det kommer an hvad dine forretningsmål er.

Helt grundlæggende giver det mening, at dét vi har som mål for organisationen også er afspejlet i vores mål på sociale kanaler - og at det er det, vi måler på.

Og når du vælger en content strategi, er data afgørende. Du skal have indsigt i, hvad der virker, om dit fundament er solidt og giver værdi for brugerne. Og du skal (gerne milimeter præcist) kunne fortælle om dit indhold skaffer nye medlemmer, får eksisterende til at udbygge relationen eller noget tredje.

Mange anfægter netop content marketing ud fra en betragtning om, at det ikke giver salg eller konverteringer, eller ud fra, at det er vanskeligt at måle værdien af.  

Det første (likes og delinger) kan du få svaret på med LinkedIn data alene. No problemos. Ind i LinkedIn analytics og kig på tal.

Det andet kræver, at du har et webanalyse-program, som fx Google Analytics, på din hjemmeside og har opsat mål.

En kombination af 1+2 giver dig mulighed for at følge effekten af dit indhold (og se om du er tættere på dine mål) på tværs af sociale kanaler og hjemmeside.

Resultater fra vores LinkedIn firmaprofil

Siden vi startede vores firmaprofil er trafikken fra sociale kanaler vækstet med godt 30%.

Det kan måske komme af sig selv ved, at du blot åbner endnu en sluse til din hjemmeside.

Det interessante er,

  • at konverteringsraten (det vil sige antallet af besøgende fra social, der har gennemført et mål) samtidig er steget
  • at brugerne fra social bliver længere tid på hjemmesiden
  • at færre forlader siden igen inden for få sekunder eller uden at have klikket sig videre til en ny side 

Når vi kigger på de vigtigste kanaler i forhold til vores mål (som blandt andet er opringninger, tilmeldinger, nye medlemmer og klik til vores selvbetjening), er social på en 5. plads.

Facebook er fortsat vores vigtigste sociale medie, når det gælder om at rykke folk fra at være læsere til at blive medlemmer.

Isolerer vi tallene fra LinkedIn har indholdet her givet godt et nyt medlem per måned, ført til 11 mødebookninger og så har mere end 300 medlemmer valgt at videreføre dialogen fra vores hjemmeside på vores selvbetjening.

En udmærket start for den lille ny. Næste skridt er at analysere data for hver enkelt post og artikel på tværs af LinkedIn og vores hjemmeside. 

Trafik der kommer via søgninger i søgemaskiner, folk der kommer direkte ind på hjemmesiden og vores nyhedsbrev er stadig blandt vores vigtigste kanaler, når det kommer til at trække trafik ind på hjemmesiden og konvertere læsere til eksempelvis medlemmer.

Det indikerer, at vi forsat har en væsentlig opgave i at udbrede kendskabet til a-kassen og her kunne social nemt blive et fokusområde i 2018.

Bliver 2018 året, hvor du skal have en LinkedIn firmaprofil?

Overvejer du at lave en LinkedIn virksomhedsprofil i 2018 er du meget velkommen til at følge vores rejse, eller sende os en mail, hvis du vil have yderligere indsigt.

Indtil nu – god jul og godt nytår.

Ses vi på LinkedIn?

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.