Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Opkvalificering: At være digital er livslang læring

Er opkvalificering en del af din jobsøgningsstrategi? Hvis ikke, bør du måske genoverveje det en ekstra gang. Opkvalificering kan give dig adgangsbilletten til dit næste job. I hvert fald hvis du spørger Helle Veel, virksomhedskonsulent i Jobcenter Aarhus.

Er opkvalificering en del af din jobsøgningsstrategi? Hvis ikke, bør du måske overveje eller genoverveje det.

 

- Jeg gjorde selv noget af det, som jeg siger til ledige, at de skal gøre: jeg var i virksomhedspraktik, jeg var i løntilskud, jeg var på digitalt marketingkursus og på netværkskursus... Jeg brugte min ledighedsperiode på først at opkvalificere mig, og senere på at finde en ny karrierevej.

Helle Veel er uddannet journalist, men efter mange år i både medie- og kommunikationsbranchen, blev hun efterhånden lun på at gå en ny vej i sin karriere. Hun havde hørt godt om arbejdet som virksomhedskonsulent, så hun søgte i flere kommuner. Fire år gik der, før det lykkes.

I dag sidder hun bl.a. som tovholder på et kursus, der giver ledige aarhusianere kompetencer inden for digital marketing. 

De små succeshistorier 
Det er gennem denne rolle, at hun har indsigter i, hvad opkvalificering kan  - både set fra virksomhedernes perspektiv, men også kandidaternes.

Hun fortæller om Søren på 62 år med omfattende erfaring inden for journalistik, kommunikation og ledelse. Han landede et nyt job, som han selv havde held med at skabe sig. Det skete efter en periode med ledighed, hvor han tog et opkvalificeringskursus inden for digital marketing. 

Historien er ikke enestående.  

En anden kursusdeltager i 40’erne med lang og bred erfaring i kommunikation og journalistik havde sit på det tørre, men han manglede færdigheder inden for digital annoncering som for eksempel at opsætte betalte kampagner. Han brugte sin ledighedsperiode på det digitale koordinatorkursus. 

 – Han landede efterfølgende et job, og han havde ikke fået det uden de kompetencer, fortæller Helle Veel.  

Du skal ikke kunne det hele, men lidt om alt 
Og nu skal du høre om Anne Wormslev Jacobsen, der er bachelor i fransk og har en kandidat i information fra Handelshøjskolen. Hun blev ledig i 2019, efter have været konsulent på to bureauer, hvor hun havde en mere traditionel offline skrivende rolle.  

- Jeg havde helt sikkert et hul i min digitale udvikling. Jeg følte faktisk, at det var afgørende, at jeg blev opkvalificeret for at komme ind på arbejdsmarkedet igen. Så det var oplagt for mig at tage de kurser, så jeg var mere attraktiv på arbejdsmarkedet, fortæller hun. 

Anne Wormslev Jacobsen tog certificeringerne Grundprincipperne inden for digital marketing samt Google Analytics som en introduktion til den digitale værktøjskasse, hun trækker på i dag i stillingen som marketing projektleder i Bauhaus.  

- Jeg lærte rigtig meget på de kurser. Blandt andet at jeg ikke skal kunne det hele, for den digitale værktøjskasse er stor; at det var godt at vide lidt om meget, så jeg kunne udvikle mig og forme et kommende job. Jeg lærte, at jeg kan noget særligt, som også kan bruges i en digital udvikling, nemlig dét at skrive og kommunikere, for det handler den digitale værktøjskasse i særdeleshed også om. 

Hendes arbejdsopgaver i dag spænder bredt fra kommerciel kommunikation som eksempelvis udarbejdelse af koncepttekster til magasiner, tilbudsaviser og nyhedsbreve samt korrekturlæsning. Derudover er der masser af projektkoordinering i det daglige arbejde, hvor det er en klar fordel at kende til digital marketing.  

- Jeg samarbejder til dagligt med både vores offline og online team. Den opkvalificering, som jeg fik dengang, har helt sikkert givet mig den ballast, der skulle til for at forstå sammenhængene og synergien mellem offline- og online-kanalerne, som vi arbejder med her, og som jeg leverer de skrevne ord til, uddyber hun og fremhæver, at det bl.a. giver en fordel, når hun skal samarbejde med deres mediebureauer.  

Opkvalificering – et selvtillidsboost 

Som Anne Wormslev Jacobsen påpeger, vil du kunne udnytte sammenhænge og synergier bedre, når du forstår grundprincipperne i digital marketing.

Men at opkvalificere sig medfører også tit en dominoeffekt, påpeger Helle Veel. Det giver dig et faglig løft plus et motiverende boost. Du kan se nye vinkler og får flere ideer. Når du så skal ud og søge jobs, har du mere at byde på. 

- Noget jeg oplever hele tiden er det her med, at de viser "nu opkvalificerer jeg mig lige digitalt, tager et kursus og praktik" - det sender altså nogle signaler til arbejdsgiverne, fortæller Helle Veel og fortsætter:

- Jeg ser ret tit, at mens kursusdeltagerne er i praktik, men stadig skal søge job, så vupti - så er der job til dem et andet sted, fordi de er oppe og køre: de er blevet bedre klædt på, de har noget at snakke om. De får noget faglig gejst. De nyuddannede har især større selvtillid efter matchmaking-events, hvor de har talt med virksomheder, som giver udtryk for, at deres profil er spændende og kan noget. De bliver nærmest helt høje bagefter. 

… Men hvad siger virksomhederne?  
Hvad tænker virksomhederne om, at du som ledig har været på et kursus og tilegnet kompetencer, som du endnu ikke har omsat i praksis?  

- De foretrækker, at der sker noget på det CV. Arbejdsgiverne vil have, at der står noget - det kan være kurser, men det kan også være praktik og løntilskud, som også er erfaring, fastslår Helle Veel.  

Men du skal selv ud og finde nogle interessante virksomheder.

- Gør som Søren. Research og find en virksomhed, som du kan bide dig fast i. Selvom han var dygtig og havde så meget erfaring. Han søgte og søgte, og der skete ingenting. På hans nuværende arbejdsplads har de aldrig haft sådan en som ham ansat, og de vidste slet ikke de havde det behov, råder Helle Veel.  

I Sørens tilfælde brugte han sine indsigter fra kurset til at analysere virksomheden, som herefter dannede et samtalegrundlag. Eksempelvis påpegede han, hvor virksomheden kunne tjene på at have en ansat til at varetage deres online tilstedeværelse gennem SEO og SoMe.  

Den brede værktøjskasse og bundlinjen er især vigtig at have for øje, hvis du vil søge i de mindre virksomheder.  

- I små virksomheder med under 10 ansatte skal du kunne lidt af det hele. For de har kun råd til én medarbejder, nogle gange kun en halv. Det skal jo kunne svare sig for dem, ellers er der ingen indtjening i det, erfarer Helle Veel.

Desuden skal værktøjskassen tjekkes efter nu og da, da udviklingstempoet  inden for digital marketing er rigtig højt. 

- Digitalisering er jo livslang læring. Man skal følge med fra nu og til man ikke kan mere, fastslår Helle Veel. 

 
Andre opkvalificeringsmuligheder
Hvis du ikke er til digital marketing, er der andre muligheder for at udvide din kompetencepalette. Du kan for eksempel se, hvilke kompetencer der er behov for lokalt lige nu, ved at studere de regionale positivlister. Her finder du de kurser, du som ledig kan søge om at komme på, fordi virksomhederne i regionen efterspørger de kompetencer, som du efter endt kursus kan sætte flueben ved.  

Helle Veel fortæller desuden, at hun fra aarhusianske virksomheder lige nu oplever efterspørgsel på kandidater, der kan tilrettelægge og udføre videoprojekter, og det gerne med et særligt blik for det grafiske. 

Men de traditionelle skrivende jobs, der engang var masser af, ser Helle færre og færre af.  

- Jeg tror roligt, vi kan sige, at ud af alle de jobs vi er inde over, er det så sjældent jeg ser et stillingsopslag, hvor man kan nøjes med at være god til at skrive historier, siger hun.  

- På et kursushold var der en kvinde, der sagde ”jeg kan ikke se mig selv lave marketing”, og så tænkte jeg bare: "hmm, så får du det lidt svært". Dem, der satser på ren kommunikation, skal vide, at det typisk ikke er der, pengene er. 

Har du lyst til noget helt andet end skolebænk og opgaveløsning, kan en anden vej være at gå i gang med frivilligt arbejde sideløbende med du søger job. Det kan fx være en hjertesag, som jo også kan sige noget om dig som person, når arbejdsgiveren kigger på dit CV.  

- Jeg kan endda huske en større virksomhed, hvor det var et decideret krav, fortæller Helle.  

Husk at afstemme dit frivillige arbejde med a-kassen, hvis du er ledig, så du undgår trælse konsekvenser. Læs mere her >

Jeg vil gerne opkvalificere mig! 
I AJKS har vi nogle spændende tilbud på opkvalificering til dig, der er medlem. Er du ledig, kan du komme på gratis efteruddannelse med AJKS og DMJX. Se de tre uddannelser her > 

Er du nyuddannet? Lige nu har du mulighed for at søge om et graduateforløb gennem GraduateSMV. Det betyder, at du kan få dækket op til 10.000 kr. til din løn om måneden i 4 måneder. Forløbet starter ud med grundig undervisning i at søge uopfordret og hvordan du kan skabe værdi for små og mellemstore virksomheder.  Læs mere her > 

Er du i job, men vil du opgradere dine kompetencer? Tjek dit fagforbunds udvalg af kurser og workshops, eller book en karriererådgivning for at blive klog på, hvordan du kan tilpasse din profil til fremtidens jobmarked.  

Vi har desuden samlet en liste over gratis tutorials, certificeringer, kurser og alt muligt andet godt til dig, der vil opdateres. Find den her >

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Gratis efteruddannelse på DMJX målrettet AJKS'ere

Gratis efteruddannelse målrettet ledige AJKS'ere

Nu kan du komme med AJKS på gratis efteruddannelse hos DMJX. Du kan vælge mellem strategisk kommunikation i praksis, indhold på sociale medier og projektledelse for formidlere.
 

Tjek mulighederne for 6 ugers gratis opkvalificering nu 

Vi hjælper dig med fx kompetenceafklaring, sporskifte og jobsøgningsstrategi - eller lige det, du har behov for. 

Book karrierevejledning

Er du ledig, kan du få individuel vejledning. Vi hjælper dig med fx kompetenceafklaring, sporskifte og jobsøgningsstrategi - eller lige det, du har behov for. 

Når du er ledig, har du mulighed for at deltage i undervisning, samtidig med at du bevarer din ret til dagpenge.

Uddannelse og kurser

Når du er ledig, har du mulighed for at deltage i undervisning, samtidig med at du bevarer din ret til dagpenge.