Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Rekrutteringseksperter: ”Sådan får du jobbet i 2019” - Få deres råd nu

Er du jobjagt? For at få succes med din jobsøgning i 2019 skal du både være aktiv på sociale medier, droppe mig-mig-mig sproget og skrue op for dit netværk.

skab mere trivsel i din jobsøgning

Jacob Nielsen Kom glad i mål med din jobsøgning


”Du scorer hverken kærester eller jobs ved at ævle løs om dig selv hele tiden. Det handler om, at du balancerer mellem at præsentere dig selv ærligt og så spørge ind til jobbet, succeskriterier med mere. Brug den viden du får til at gøre dig selv skarpere,” siger Morten Ballisager, Direktør, Konsulenthuset ballisager.

Jobsøgning er hårdt arbejde

Uanset om du er på udkig efter nye opgaver som freelancer eller selvstændig eller søger fuldtidsstillinger, er jobsøgning hårdt arbejde. Derfor har vi bedt tre rekrutteringseksperter klæde dig, der er freelancer eller lønmodtager, på, så du får endnu bedre resultater med din jobsøgning i 2019.

Bliv klogere på:

  • Hvordan skruer du et godt CV sammen, så du havner øverst i bunken af ansøgere?
  • Hvad er de vigtigste tendenser for arbejdsmarkedet og rekruttering i 2019?
  • Hvordan kan du bruge sociale medier i din jobsøgning?

Du får også opskriften på, hvordan du får succes som freelancer på Worksome, indsigt i hvad du skal have med i din ansøgning, hvis du søger i en start-up. Suppleret med råd fra Søren Cronwald, en af AJKS’ egne karrierevejledere, der kender dit jobmarked – uanset om du er lønmodtager eller freelancer.

Dit CV i 2019

Vi starter med et af de områder, der er svære at komme uden om, hvis du skal søge job: Dit CV.

Gør det kort, overskueligt og skriv, hvad du har udrettet

Sørg for, at dit CV er overskueligt og hold det på max tre sider. Du skal ikke blot skrive, hvad du har lavet, men også, hvad du har udrettet – en form for resultatfokus i dit CV er efterspurgt af arbejdsgiverne.

- Morten Ballisager, Direktør, Konsulenthuset ballisager

    4 tips til dit CV

    1. Hold det kort og overskueligt - max 3 sider
    2. Adskil dig fra mængden med et grafisk flot CV 
    3. Tegn en tydelig profil med en faglig profil-tekst og et kompetenceafsnit
    4. Fokus på hvad du har udrettet - ikke kun hvad du har lavet

    Undgå en mur af tekst – og husk LinkedIn

    Lav et grafisk flot CV. De fleste CV’er er en mur af tekst, som flyder sammen. Et visuelt CV er mere overskueligt – og adskiller dig fra mængden. Du kan bruge et af de gratis online værktøjer, som fx Novoresume eller Canva, til at sætte det op. 

    Glem heller ikke at beskrive, hvad du har arbejdet med i dine tidligere jobs og hvilke resultater du opnåede.

    Over 50% af danske virksomheder bruger LinkedIn i deres rekruttering og stort set alle rekrutteringsbureauer gør. Så når du alligevel arbejder med dit CV, så husk LinkedIn. Her gælder samme råd som til det klassiske CV: List ikke kun tidligere stillingsbetegnelser og arbejdsgivere, men fortæl, hvad du har lavet og opnået i dine forskellige job.

    - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

    Målret dig modtager og tegn en tydelig profil

    Du kan også adskille dig fra de øvrige kandidater ved at tegne en tydelig profil i dit CV samt målrette dit CV mod modtager.

    Du tegner en tydelig profil ved blandt andet at have en kort faglig profiltekst i dit CV, samt et nøglekompetenceafsnit.

    I den faglige profiltekst hopper du lidt op i helikopteren og fortæller om din erfaring, kompetencer og hvad du brænder for – gerne relateret til den stilling, du søger.

    I dit kompetenceafsnit fremhæver du de kompetenceområder, du har arbejdet med; fx projektledelse, kommunikation og events. Under hvert kompetenceområder, skriver du så de opgaver du har arbejdet med. Igen, målret dine kompetenceområder i forhold til den stilling, du søger.

    Vigtigheden af et godt CV er ifølge arbejdsgivere kun blevet mere væsentligt. I Ballisagers rekrutteringsanalyse fra 2018 fortæller 49%, at de slet ikke kigger på ansøgning, hvis ikke CV'et spiller.

    Hjælp de travle arbejdsgivere med finde et fokus i dit cv. Brug profilteksten til at give dem en ”læsevejledning”, så de kan se dig og dem selv i et fremadrettet samarbejde.

    - Søren Cronwald, Karrierevejleder, AJKS

    Dit online CV som freelancer på Worksome

    På Worksome har kandidaterne ikke et klassisk CV, men derimod en profil.

    Gode ratings og en udførlig profil

    At få succes som freelancer er et resultat af forskellige faktorer. Først og fremmest handler det om, at freelancerens kompetencer er efterspurgte. Hvis du er fx IT-specialist, grafisk designer eller tekstforfatter, er der masser af opgaver til dig.

    Virksomheder vælger freelancere, der har en professionel profil – og helst nogen, der har gode ratings fra tidligere kunder eller brancheerfaring. Virksomheder går efter freelancere, der har de bedste og mest udførlige profiler på Worksome. Du kan være nok så kompetent, men hvis du kun har skrevet tre ord om dig selv, bliver du næppe valgt.

    Din profil er dit online CV, og skal give virksomheden et indgående indblik i freelancerens kompetencer, erfaringsniveau og uddannelse. Jo mere fyldestgørende, desto bedre.

    - Mathias Linnemann, cofounder og CCO, Worksome

    4 tendenser for arbejdsmarked og rekruttering i 2019

    1. Arbejdsgivere skal vænne sig til at talent er noget, de har adgang til - ikke noget de ejer
    2. Digitalisering og AI automatiserer i stigende manuelle processer inden for match og rekruttering 
    3. Sociale medier er afgørende - for virksomheder og jobsøgere
    4. Virksomhederne kæmper om talenterne og ansøgningen er blevet en barriere

    Dit arbejdsmarked og tendenser for rekruttering i 2019

    De senere år har det været arbejdstagers marked, ifølge Statum. Der er pres på virksomhedernes konkurrenceevne og dét – sammen med manges ønske om et fleksibelt arbejdsliv – bevirker, ifølge Worksome, at freelanceøkonomien vækster.

    Kombineret med øget digitalisering og større brug af sociale medier, betyder det, at arbejdsmarkedet ændrer sig markant i disse år.

    Freelanceøkonomien boomer

    Flere end nogensinde vælger at bryde ud af det traditionelle 9-5 arbejdsmarked for at blive freelancere. 

    Ifølge Gallup er kun 21% af danskerne engagerede i deres job. 69% er ikke engagerede, og 10% er decideret destruktive, uengagerede og modarbejder den virksomhed, de arbejder i.

    Det er en uholdbar tendens og en af grundene til, at freelanceøkonomien i disse år boomer. 

    Nutidens dygtige talenter vil selv være herrer over, hvordan de strukturerer deres arbejde. De vil arbejde i spændende projekter og udvikle deres kompetencer. Frihed, fleksibilitet og magten til selv at bestemme stiger i værdi, og det får du nemmere med et freelance job. 

    - Mathias Linnemann, cofounder og CCO, Worksome

    AI og digitalisering skal skabe plads til, at mennesker kan interagere

    Rekruttering og jobsøgning bliver mere og mere digital. Interne processer bliver effektiviseret, assesment bliver mere intelligent og vi ser nu den første Artificial Intelligence (AI) software, som kan matche kandidat og virksomhed. Det kommer kun til at fortsætte – og det er noget af det, vi selv arbejder på i Statum.

    Vi skal digitalisere alle manuelle, administrative og ikke-værdiskabende processer i jobsøgnings- og rekrutteringsprocessen, så vi kan bruge mere tid på, at mennesker kan interagere med hinanden. Det tror vi på vil sænke mængden af fejlansætter, og øge arbejdsglæden og væksten. 

    - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

    Sociale medier: Fra udstillingsvindue til aktivitet

    Sociale medier er et jobsøgnings-skatkammer af informationer, som du kan bruge i din jobsøgning. Du kan fx også bruge sociale medier til at opbygge et stærkt netværk, der åbner døre for dig.

    Men pas på, at sociale medier ikke giver dig en passiv adfærd. De fungerer ikke sådan, at du kan læne dig tilbage og lade jobbet komme til dig.

    - Morten Ballisager, Direktør, Konsulenthuset ballisager

    Virksomhederne bruger sociale medier til at vinde kampen om talenterne

    Det har været kandidaternes marked de sidste par år. Det har ændret måden, virksomheder rekrutterer på. For bare fem år siden kunne de fleste virksomheder slå et job op på Jobindex og være ret sikre på, at den rette kandidat ville søge. Det kan de ikke længere.

    Især start-ups og vækstvirksomheder har mærket dette, da de, grundet deres lave kendskabsgrad, har store udfordringer med at tiltrække de rette talenter.

    Vi ser derfor, at dem, der vinder kampen om talenterne, er dem, der forstår at bygge et employer brand samt at få deres medarbejdere til at fungere som employee advocates på fx LinkedIn. De fleste store virksomheder er ikke helt kommet i gang med at brande sig selv som en god arbejdsplads på sociale medier, men mon ikke de snart følger trop?

    - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

    Større konkurrence øger (også) behovet for freelancere

    Danske virksomheder har et stort behov for at være mere konkurrencedygtige, men mange har ikke de rette kompetencer i deres medarbejderstab til at gennemføre de forretningskritiske projekter.

    Det kan de få, hvis de bliver mere agile i deres måde at ansætte på. Derfor er det ikke længere holdbart for virksomheder at tænke på rekruttering af talent i form af ejerskab.

    De skal snarere tænke på rekruttering af talent som noget, de har adgang til, når behovet opstår. Det behov kan nemmere løses med freelancere.

    - Mathias Linnemann, cofounder og CCO, Worksome

    4 finter til freelancere

    1. Virksomhederne efterspørger bl.a. grafiske designere, tekstforfattere og IT-specialister
    2. Dit arbejdsmarked er globalt - også for dig, der arbejder med sprog, medier og kommunikation 
    3. Virksomheder går efter freelancere med en professionel profil og gode ratings på Worksome
    4. Din profil skal give indblik i dine kompetencer, erfaringsniveau og uddannelse

    Jobsøgere skal også være i stand til at formidle deres kompetencer i form af løsninger 

    I AJKS ser vi arbejdsmarkedet afspejlet gennem vores medlemmer og måden deres kompetencer bliver sat i brug.

    Der er en tydelig udvikling i retning af, at vores medlemmer som jobsøgere skal være i stand til at formidle og versionere deres kompetencer i form af ”pakker” eller ”løsninger” – som udbydes i netværk og jobskabende kontaktflader.

    Oplæringstid til opgaver er sjældent – nærmest aldrig – noget der adresseres i dialog med arbejdsgivere. I stedet er det evnen til at hurtigt at lære nye rette tools samt at omstille sig til opgaver og arbejdskultur, som honoreres af arbejdsgivere i form af ansættelser eller projektsamarbejder.

    - Søren Cronwald, Karrierevejleder, AJKS

    Skal virksomheder droppe ansøgningen?

    For virksomhedernes rekrutteringsansvarlige stiller det også nye krav, at det – i mange brancher – har været kandidaternes marked de senere år.

    Ansøgningen er blevet en barriere, som afholder de dygtige talenter fra at søge.

    Hvorfor bruge et par timer på at sende en ansøgning, når ens nuværende arbejdsplads gerne vil beholde én og andre virksomheder står i kø for at ansætte en person med lignede kompetencer?

    Det betyder, at danske HR- og rekrutteringsansvarlige også skal tilpasse sig det jobmarked, vi er i.

    En rigtig god start vil være at droppe jobansøgningen. I Silicon Valley blev den afskaffet for næsten 10 år siden, fordi talentkampen er så intens der. Det eneste, det kræver for at søge et job i Silicon Valley er dit CV (typisk din LinkedIn-profil). Den tendens er vi også begyndt at se i Danmark.

    - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

      Arbejdsmarkedet er globalt

      Den teknologiske udvikling gør det nemmere end nogensinde at arbejde på tværs af grænser, hjemme fra stuen og på et hvilket som helst tidspunkt af døgnet.

      Vi er ikke længere låst fast til kun at kunne vælge et arbejde i Danmark, men kan arbejde med kunder fra hele verden. Det åbner for et væld af nye muligheder, også for folk, der arbejder med kommunikation, sprog og medier.

      - Mathias Linnemann, cofounder og CCO, Worksome

      Sådan foregår jobsøgning i 2019

      Digitalisering, den nye form for konkurrence om kompetencer og øget brug af sociale medier er ikke kun tendenser vi ser for arbejdsmarkedet og rekruttering. De vil også smitte af på din jobsøgning i 2019.

      Brug sociale medier til at opbygge et netværk

      Når det kommer til at bruge sociale medier i din jobsøgning, så koncentrér dig om LinkedIn, brug Facebook sekundært og herefter de øvrige. Twitter kan også være interessant.

      • Step 1: Opret en retvisende og lækker profil på de medier, du udvælger
      • Step 2: Hiv folk indenbords på dit netværk – men bevar gentleman-manerer. Skriv fx en personlig besked, hvis du tager fat i én, du ikke kender i forvejen
      • Step 3: Jagt informationer – følg virksomheder, følg personer, gå ind i grupper, send spørgsmål til nøglepersoner med mere
      • Step 4: Gør din profil aktiv – brug krudt på at lave en god kort præsentationsfilm, skriv nogle fede tekster, udstil din dygtighed. Og husk så lige, at selvom du skal bruge mest krudt på at være nysgerrig og hente informationer, er det altså HELT OK at gøre opmærksom på, at du er på job-udkig

      - Morten Ballisager, Direktør, Konsulenthuset ballisager

        Jobsøgning i 2019

        • Skru op for dit netværk - gerne via LinkedIn 
        • Udstil din dygtighed og tag del i videndelingen på sociale medier
        • Drop mig-mig-mig sproget 

         

        Jobsøgning på en ny måde: Mindre ansøgning, mere netværk

        Hvis dine kompetencer er meget eftertragtede – og der ikke er mange om buddet – kan du godt slippe afsted med bare at sende en ansøgning og ikke foretage dig yderligere på fx sociale medier. Men des flere personer du konkurrerer med om jobbet, des mere skal du gøre for, at den rekrutteringsansvarlige ligger mærke til dig. 

        Jeg vil anbefale, at du ser jobsøgning på en helt anden måde. I stedet for at pifte dit CV op, når du skal søge job, så sørg for, at de rigtige mennesker har en idé om, hvem du er. Den nemmeste måde at gøre det på, er ved at være aktiv på LinkedIn. 

        1. Udfyld din profil som du ville udfylde et normalt CV
        2. Connect med beslutningstagerne inden for din branche. Det kunne fx være en potentiel fremtidig chef
        3. Connect med headhuntere inden for din industri
        4. Like og kommentér på dine connections’ opslag på ugentligt basis og deltag i den videndeling, der foregår på LinkedIn
        5. Hvis du vil gå hele vejen, skal du selv begynde at lave opdateringer om relevante emner inden for din branche. På den måde vil du opbygge et personligt brand, som kobles direkte sammen med din branche

        Hvis du gør overstående, så vil du fremadrettet:

        1. Have rigtig nemt ved at skifte job
        2. Udvide dit netværk inden for din branche
        3. Blive klogere på din branche

        - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

        Hvad er din faglige autoritet?

        I AJKS opfordrer vi generelt til at søge job via uopfordrede jobsøgningsmetoder – alle uformelle kanaler bør tages i brug for at understøtte indgange til arbejdsgiver.

        I forlængelse opfordrer vi vores medlemmer til at blive bevidste om det, vi kalder din ”faglige autoritet”. Det er en kombination af faglige kompetencer, interesser, indsigter og passion for et givent arbejdsfelt eller branche.

        Vi vil gerne styrke den enkelte jobsøger i at blive sig selv bevidst om, hvilke iboende arbejdsfelter de bestrider med et naturligt drive og gnist – det man ikke kan lade være med at være nysgerrig på og tale (engageret) om. Og derfra gælder det om at have mod og vilje til at arbejde med sin synlighed – såvel digitalt som analogt.

        - Søren Cronwald, Karrierevejleder, AJKS

        Matcher du virksomhedens DNA?

        Jobsøgning i forhold til start-ups og scale-ups adskiller sig fra jobsøgning målrettet andre virksomhedstyper. Mennesker, der arbejder i start-ups eller scale-ups er på en mission og vil ændre en branche eller hele verdenen. De er ekstremt passionerede og forventer, at fremtidige kollegaer er på samme måde.

        Det er derfor ikke nok at have et godt CV for at få et job i start-ups og scale-ups. Du skal have passion og ikke mindst en personlighed, der passer ind i virksomhedens DNA.

        Så søg kun hos en start-up eller scale-up, hvis du tror på den rejse, de er på. Hvis du tror på den, så skal du vise det i din ansøgning. Forklar hvorfor dét de gør, er fedt og forklar, hvordan du kan bidrage til den rejse.

        - Nicolas Kirk Jørgensen, Co-founder & Chief Executive Officer, Statum

        Drop mig-mig-mig

        Selvom digitale og sociale medier har ændret store dele af jobsøgningsprocessen, er der én ting, der stadig gælder:

        Den som slider med sin jobsøgning lykkes før den, som ikke knokler helt så hårdt.

        Sådan har det været i alle de 18 år, jeg har arbejdet inden for feltet. Så din egen beslutning om, hvor lang tid du vil bruge om ugen på din jobsøgning, er afgørende for din succes.

        Og mens du søger – uanset om du er i færd med at jagte informationer på LinkedIn eller skriver på en konkret ansøgning, så drop mig-mig-mig sproget. Du scorer hverken kærester eller jobs ved at ævle løs om dig selv hele tiden. Det handler om, at du balancerer mellem at præsentere dig selv ærligt og så spørge ind til jobbet, succeskriterier med mere. Brug den viden du får til at gøre dig selv skarpere.

        - Morten Ballisager, Direktør, Konsulenthuset ballisager

        AJKS hjælper dig dig videre med din jobsøgning 

        Vil du have konkrete tips til dit CV og ansøgning? Så hent AJKS' guide: Brænd igennem med ansøgning og CV 

        Skal du tættere på drømmejobbet, og kunne du godt bruge noget inspiration? Hent vores gratis guide til at skrive ansøgninger og målrette dit CV.

        Gratis guide til ansøgning og CV

        Skal du tættere på drømmejobbet, og kunne du godt bruge noget inspiration?
        Hent vores gratis guide til at skrive ansøgninger og målrette dit CV.

        Meld dig ind i AJKS

        Bliv medlem

        Få karrierevejledning, din egen a-kassevejleder - og bliv del af et stærkt, fagligt netværk for professionelle inden for medier og kommunikation - til en af de laveste priser på markedet.

        Meld dig ind nu