Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Sådan får du job i små og mellemstore virksomheder

Hvis du er jobsøgende, er det en god ide at tænke ud af boksen og ikke kun gå efter opslåede stillinger. Det har du sikkert hørt før. Uopfordrede ansøgninger kan virke lidt abstrakte. Men der er flere måder at få foden inden for døren – og måske skal du også udvide din ide om, hvilken dør du vil indad.

Sådan får du job i små og mellemstore virksomheder

 

”Tømrervirksomheder, elektrikere og små produktionsvirksomheder har brug for kommunikations- og marketingsfolk. Men de står ikke med et færdigt stillingsopslag, for de ved ofte ikke, hvad de har behov for - eller hvilke muligheder der er”. Sådan lyder det fra Linda Garlov, der er direktør i AJKS.
Og hun ved, hvad hun taler om - for hun har besøgt en masse små og mellemstore virksomheder (SMV’er).

”Mange SMV’er har mulighed for at vækste, men de står ofte og mangler nye kompetencer. Hvis de skal vokse, har de brug for eks. HR-, økonomi-, kommunikations- og marketingskompetencer”, fortæller Linda. Ifølge hende ligger der en guldgrube af potentielle jobs, hvis du vender dig mod SMV’erne. Det kræver bare en arbejdsindsats.


 

AJKS holder løbende workshops i samarbejde med Akademikerkampagnen – hold øje med AJKS' event-kalender.  

Akademikerkampagnen holder også åbne kurser. Dem finder du på www.akademikerkampagnen.dk  

Du kan også booke et møde med en karrierevejleder, og få input og sparring til din jobsøgning. Send en mail til karriereteam@ajks.dk,

så kontakter vi dig.

Matcher virksomheder og medlemmer

AJKS har brugt en del tid på at bygge bro mellem virksomheder og medlemmer. A-kassen er en del af den finanslovs-finansierede Akademikerkampagne, der er sat i verden for at matche virksomheder med nye kompetencer, der giver vækst og understøtter forretningen. Og ikke mindst skaber jobs.

Hendes beskrivelse af en klassisk SMV er en iværksætter-virksomhed, hvor en eller flere ildsjæle har fået en god forretning op af stå. De kan klare det meste selv, men hvis de skal skridtet videre, har de brug for hjælp.

Det er her Akademikerkampagnen byder sig til. Linda kontakter de virksomheder, der er relevante for AJKS’ medlemmer. Ude på arbejdspladserne får hun en god relation og et godt indblik i virksomheden og menneskerne bag. Det gør det lettere at komme med ideer til udvikling. Ofte kender ejerne ikke de muligheder, der er. Det hjælper AJKS dem med. Hun fortæller om de relevante fagligheder og de typer opgaver, de kan løfte.

Det kan du også.

For som Linda siger: ”Jeg er den næstbedste til at bygge bro. Det allerbedste ville være, hvis de ledige selv tog kontakt og skabte en relation”.

Men hvad skal du gøre og hvordan?

 

Sådan gør du selv - skab værdi

Du skal ikke maile dit CV og spørge efter en jobsamtale. For de virksomheder, du skal have fat i, har ofte ikke kendskab til din faglighed. Og derfor vil svaret ofte være et nej.
I stedet er kodeordene at skabe relationer og værdi - og tænke ud af boksen. Det betyder ikke, at du skal tilbyde gratis hjælp til små virksomheder. I stedet skal du ud og lave research og netværke.

Jo mindre virksomheder er - jo oftere bliver deres stillinger besat gennem netværk. Derfor er det godt at skabe relationer og netværk.

Researchen skal du bruge til at se muligheder og finde åbninger, som virksomhederne måske ikke har set -og dermed kan du skabe værdi og et potentielt job.

Men hvordan gør du rent praktisk? Jeg spurgte Thorleif Gotved, der er ekstern underviser hos Akademikerkampagnen.

 

Tjekliste til uopfordrede ansøgninger i SMV'er

Tjekliste til uopfordrede ansøgninger i SMV'er

 

Derfor vil de gerne tale med dig – og sådan finder du dem

”Mange er nervøse for at kontakte virksomheder uopfordret” fortæller Thorleif.  Det kan AJKS’ karrierevejledere også nikke genkendende til. Mange medlemmer føler sig anmassende og flove, og de ved ikke, hvem de skal ringe til. Men det er der ingen grund til, fortæller Thorleif.

Ofte er der ikke mange mennesker ansat i en SMV, og det er ofte ejeren, du skal have fat i. Det er mennesker, der brænder for deres virksomhed og også gerne vil fortælle om den, så det er et godt sted at starte.

Men hvor finder du de virksomheder, du skal kontakte?

Der er fornuft i at kontakte små og mellemstore virksomheder, for i modsætning til de store virksomheder, så får de ikke mange henvendelser.

”Du kan f.eks.  gå ind på www.proff.dk  og via en segmentering lave en liste over virksomheder, som du kan kontakte. Her kan du søge på geografi, virksomhedsstørrelse, industri og meget mere. Så vælger du et par ud og kontakter dem - og husk, det er en rigtig god ide at følge en e-mail op med et telefonopkald”, fortæller Thorleif Gotved.

 

Jobsøgning som dating – du skal vise interesse og byde dig til

Beslut dig for, hvem du vil kontakte. Her er virksomhedsejeren igen et godt bud.
”Du skal ikke ringe og braldre ud om dig selv. Det kan de færreste se pointen i. I stedet skal du række ud - og spørge om de vil fortælle lidt om deres branche - etablér gerne et fysisk møde”, siger Thorleif.

Du kan se det lidt som en datingsituation. Hvis du er i byen, så går du heller ikke hen og spørger den søde fyr i baren, om han vil være kærester. I stedet byder du på en drink, spørger ind til ham, og prøver at lære ham at kende. Det er det samme her.

Men hvorfor vil folk dog bruge tid på at snakke med en fremmed som mig, spørger du måske? Svaret er simpelt. De fleste mennesker vil gerne fortælle om deres arbejde – nogle bliver endda beærede. Og de fleste vil også gerne hjælpe andre, hvis de kan. Især hvis du ikke kræver noget af dem – som et job.

På et senere tidspunkt kan du være heldig, at der kommer en jobåbning - enten i den konkrete virksomhed eller gennem deres netværk. Men først skal du bygge en relation op. Husk, at deres viden kan være det, der skaffer dit næste job, så det er ikke bare spildt arbejde, selvom du ikke står med et job i hånden bagefter.

Når du lærer virksomhedens felt og procedurer at kende, kan du måske byde ind med input og viden, de ikke selv har. Og så har du pludselig skabt noget relevans og værdi. Det er vejen frem

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
Mindset: Behov, ROI og Value Propositions

Uopfordret ansøgning: mindset, terminologi og value propositions

Overvejer du at begynde at søge uopfordret? Og bliver dine håndflader også lidt klamme bare ved tanken?

Meld dig ind i AJKS

Bliv medlem

Få karrierevejledning, din egen a-kassevejleder - og bliv del af et stærkt, fagligt netværk for professionelle inden for medier og kommunikation - til en af de laveste priser på markedet.

Meld dig ind nu