Tre tips til jobsøgning for nyuddannede
Kære Dimittend,
Tillykke med uddannelsen! Måske er du lige nu lettet over, at du kan vinke farvel til eksaminer, opgaveskrivning og gruppearbejde. Måske er du begyndt at spekulere over, hvordan du får foden inden for på jobmarkedet.
Uanset om du er klar til at sprinte, spurte eller måske mere nervøst trippe ud på jobsøgningsmarkedet, får du her et indspark, der kan give lidt perspektiv til din jobsøgning.
Den gode nyhed er, at faglighed, netværk og arbejdsglæde nok skal bringe dig i job – men for de fleste kræver det lidt arbejde, før den første kontrakt er underskrevet.
Tre tips til jobsøgning for dimittender
1. Husk (også) at søge uopfordret
Især som nyuddannet skal du tænke i at søge uopfordret – og ikke kun gå efter opslåede stillingsannoncer.
Konkurrencen er benhård på opslåede stillinger med typisk mellem 100-400 ansøgere på en enkelt kommunikationsstilling.
Det er simpel matematik at konkludere, at dine chancer for at få jobbet er noget sværere i dét marked, sammenholdt med en uopfordret ansøgning til en virksomhed, hvor du er den eneste, der henvender dig.
Virksomhedspraktik giver adgang til nye netværk
Med virksomhedspraktik får du et stærkt supplement til traditionel jobsøgning. Virksomhedspraktik giver dig adgang til nye netværk, erfaring på arbejdsmarkedet og så kan du bruge praktikken til at fokusere på dine egne kompetencer.
2. Kend din arbejdsgiver og hendes behov
Uanset hvor stærk din faglige profil er, skal du kunne relatere dine kompetencer til din kommende arbejdsgiver og det marked virksomheden opererer på. Som nyuddannet har du stadig metode og research i frisk erindring, så frem med den bærbare!
4 måder hvorpå du kan vise, at dine kompetencer matcher din kommende arbejdsgivers behov
Du har sat dig ind i virksomhedens kunder – kunderne er omdrejningspunktet for de fleste virksomheder, så undersøg fx:
- om virksomheden arbejder med B2B eller B2C
- hvorvidt deres kunder har en lang eller kort salgsproces
- om der er særlige kendetegn i forhold til demografi eller geografi
Kan du også sætte ord på, hvad kunderne typisk har af udfordringer, er du rigtig langt.
Du har forståelse for det marked, din kommende arbejdsgiver opererer på – som nyuddannet har de færreste lang praktisk erfaring med markedet, men du kan opnå indsigt i markedet ved fx at undersøge:
- hvilke trends er der på markedet
- hvem er virksomhedens primære konkurrenter
- hvem (virksomheder eller personer) er branchens eksperter eller frontløbere
Udse dig et par interessante profiler (eksperter eller virksomheder) og følg dem på sociale medier eller via nyhedsbreve. Det hjælper dig med at opbygge din professionelle digitale profil, giver dig indsigt fra eksperter og viser din kommende arbejdsgiver, at du er opdateret og ivrig efter at lære nyt.
Du netværker strategisk – mange dimittender har (naturligt nok) ikke et professionelt netværk, så ved at begynde at dyrke dette, er du allerede foran mange andre nyuddannede.
Start fx med at oprette en profil på LinkedIn. Her kan du både blive opdateret på trends i din branche, følge interessante virksomheder og begynde at connecte med relevante kontakter. Sørg for at optimere din profil med de rette søgeord, kompetencer og et godt summary.
Husk også de fysiske netvæk
Udover digitale netværk, kan du også se, hvad din a-kasse eller fagforening har af netværksmøder og workshops, hvor du fx kan møde 'kolleger fra branchen' og opdatere din viden.
Du kan sætte ord på, hvordan du bidrager fagligt og socialt i et arbejdsfællesskab – arbejdsgivere efterlyser gennemgående motivation hos jobsøgere, og motivation hænger tæt sammen med, at du kan demonstrere tilstrækkelig viden og indsigt i det, du skal lave.
For nyuddannede journalister og kommunikationsfolk er det i høj grad fordelagtigt at:
- konkretisere og synliggøre dine kompetencer – show it and tell it. Du kan fx sammenfatte specialer og større projekter til resultater og/eller produkter. De kan igen også beskrives på din LinkedIn profil under funktionen accomplishments.
- turde vælge relevant fokus på primære opgaver og behov hos arbejdsgiver – fremfor hvor meget forskelligt du kan
- handle mere og ”tænke” mindre – vær risikovillig og afsøg muligheder og brancher bredt
3. Vis, at du er sulten og tænker nyt
Som nyuddannet skal du kunne fremvise ”sult” på at komme i gang. Du tænker nyt, er fleksibel og er i bedste fald også effektiv.
Vis det – vær kreativ i dine ansøgninger, byd ind på enkeltstående opgaver og vær åben overfor opgaver uden for dit arbejdsområde, hvis det er dét, der kan give dig en fod inden for hos den rigtige arbejdsgiver.
Er du nysgerrig, så tag et kig på disse eksempler på kreative ansøgninger med sociale medier nu.
Fremhæv digitale kompetencer
Som karrierevejleder i AJKS, har jeg vejledt og haft karrieresamtaler med mange dimittender. En af de fordele mange nyuddannede har, er, at de er sindssygt godt klædt på, når det kommer til naturligt at tænke de nye medieplatforme ind som del af journalistik og kommunikation.
Ligesom nyuddannede typisk også nemt kan overskue og anvende de mange – især digitale – platforme, der er i dag.
Paradoksalt er det de færreste af de dimittender, vi møder i AJKS, som fremhæver deres digitale kompetencer i nævneværdig grad. Som digitale natives tager de måske deres kompetencer inden for sociale medier for givet. For arbejdsgivere er det vigtige kompetencer, så de skal helt klart tydeliggøres i CV og ansøgninger.
Der er ingen tvivl om, at fremtidens jobmarked inden for kommunikationsfag tilhører de jobsøgere, der formår at tænke digitalt, og som kan skalere deres opgaver til de enkelte digitale kanaler.
Social kapital
Sidst men ikke mindst – jobbene går også til dem, der bibringer social kapital. Det vil sige dig, der ved, hvordan du får det bedste frem i dine kolleger og selv grundlæggende finder glæde i at arbejde.
Så et sidste karrieretip (der i øvrigt også gælder ikke-nyuddannede) er at finde frem til hvad, der motiverer dig. Hvorfor startede du i sin tid på dit studie og hvad gør dig glad hver morgen?
For mange arbejdsgivere er din ’employability’, hvilket vil sige din evne til at løse opgaverne, vigtigere end hvorfra du har fået kompetencerne til at gøre det.
Derfor skal du som nyuddannet heller ikke være bekymret for at tage et første job i en anden branche end den, der står allerhøjest på din ønskeliste. Så længe du kan relatere dine opgaver til din faglighed, er fx et brancheskift ikke specielt problematisk. Bliv klogere på employability og lær hvilken karrieretype du er.
Få hjælp til din jobsøgning
Jobsøgning er en hård arbejdsdisciplin, og ud fra et mål om at disponere egen energi og trivsel bedst muligt, kan det være værdifuldt med en struktureret jobsøgningsplan. AJKS hjælper dig gerne med at lave en plan - det kræver blot, at du booker et møde.