Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

8 takeaways om jobsøgning for nyuddannede

Få 8 råd fra 5 arbejdsgivere i mediebranchen, der gør det lettere at lande det første job, når du er nyuddannet. 


Bliv blandt andet skarpere på

  • hvordan fremtidens jobmarked ser ud for journalister og kommunikationsfolk
  • hvordan du skærper din profil
  • hvad der er vigtigst for arbejdsgiverne, når du søger en stilling
  • hvad du skal huske i den gode ansøgning 
  • hvad arbejdsgiverne synes om uopfordrede ansøgninger

Hvem medvirker i artiklen?

  • Betina Strøm Rohde, direktør i AllerCP

  • Laura Kirch Kirkegaard, chef for afdelingen Politik og Fundraising i Forbrugerrådet Tænk

  • Ricky Balle, nyhedsredaktør og redaktionschef i TV 2 Nyhedscenter
  • Mette Kjølbro Hald, Head of Business Excellence i IIH Nordic
  • Erik Struve Hansen, chef for afdelingen DR Ung
  • Gitte Baungaard, marketingchef på forlaget Alinea

1. Verden er lysegrøn for journalister

Kommunikations- og mediebranchen er under hastig forandring. Modtagere er kritiske overfor reklamebudskaber og virksomheder vender sig derfor i stigende grad mod greb fra journalistikken og kommunikation for at trænge gennem kommunikationsmylderet.

Vi har brug for medarbejdere, der kan vinkle og fortælle den gode historie

”For at nå modtagerne skal vi fortælle den gode historie og finde den gode vinkel. Det er noget af det, vi hjælper vores kunder med i AllerCP, der er et content marketing bureau under Aller. Derfor ser jeg, at verden er lysegrøn for journalisterne,” forklarer Betina Strøm Rohde fra AllerCP.

Kommunikations- og journalistiske kompetencer frem for marketing

”Hos Alinea har vi de sidste par år været gennem en stor transformation – både i forhold til digitalisering af undervisningsmaterialer og i den måde vi kommunikerer med vores målgruppe på. Vi fortæller mindre og mindre om vores produkter i "de brede kanaler", men fokuserer i stedet på at levere indhold, der rammer deres interesser. Derfor er klassiske marketingkompetencer hos os skiftet ud med kommunikationskompetencer og journalistiske dyder,” siger Gitte Baungaard, marketingchef i Alinea.

2. Jeg er specialist i at være generalist

Du skal have en skarp profil for at snige dig foran resten af jobsøgerne, og som sprit-nyuddannet er du sjældent specialiseret inden for et snævert felt. Men er der stadig plads til generalister eller er fremtidens arbejdsplads kun for specialisterne?

Er du god til at lære?

”Arbejdet i IIH Nordic er relativt komplekst og vi har brug for folk, der er specialiseret inden for flere områder. Så hos os skal man helst være en slags ekspert-generalist – eller du skal have potentialet til det – for vi vil også meget gerne oplære dig, afhængigt af hvilken stilling du søger.

Der findes ikke en uddannelse i SEO (søgemaskineoptimering) eller SEM (betalt annoncering), for udviklingen går så hurtigt i dag, at din viden fra uddannelsen ville være forældet allerede, når du skal ud på arbejdsmarkedet. Derfor kigger vi på din evne til at lære, hvor god du er til at holde dig opdateret, og hvorvidt du følger med i trends og nyheder på markedet,” forklarer Mette Kjølbro Hald fra IIH Nordic.

Du er ikke overfladisk, fordi du er generalist

”Jeg tror på, at man sagtens kan være specialist på flere områder. Det har jeg set mange andre være, og det er også det, jeg prøver på. Jeg er lidt specialist i at være generalist,” siger Ricky Balle fra TV2 Nyhederne.

Branchen for kommunikation og medier, er langt mere kompleks i dag end for få år siden med flere kommunikationsformater, flere platforme og mere fintmaskede målgrupper. Derfor skal du simpelthen kunne mere – også for at være en god specialist. I det hele taget er panelisterne enige om, at du som nyuddannet ikke behøver at sætte dig selv i bås som det ene eller det andet.

Kan du forstå forretningen?

”Dét at kunne forstå forretningen og sætte sig ind i målgrupperne – og måske nogle gange være et bindeled mellem specialister – er en meget vigtig funktion hos os. Så vi bruger både specialister og generalister,” forklarer Gitte Baungaard.

3. Find den indre passion

Der er mange om buddet på de opslåede stillinger i kommunikations- og mediebranchen. Og som nyuddannet har du ikke flere års erfaring. Så hvad kan du trække på, så arbejdsgiverne husker dig og din ansøgning?

”Som nyuddannet kan det give mening at tænke over, hvilke opgaver du er passioneret omkring og hvilket miljø, du trives i. Som en modtrend til den udvikling vi ser i dag, hvor alt skal gå hurtigt, ser vi også, at mange har brug for fordybelse.

Så hvis du tror, at du vil trives bedre med at skrive long reads eller bruge længere tid på research, er det måske den type arbejdsplads, du skal søge henimod, fremfor de hurtige nyhedsmedier,” siger Betina Strøm Rohde.

Vær ikke bange for at blive låst fast

”Omvendt kan det være meget svært at vide, hvad man trives med, hvis man ikke har prøvet at arbejde med det. Så det handler også om at prøve nogle ting af og ikke være bange for at blive låse fast,” siger Laura Kirch Kirkegaard.   

4. Uopfordret ansøgning, ja tak!

”Nogle gange hører man, at der har været 300 ansøgninger til en stilling,” lyder en kommentar fra salen. ”Så hvordan har I det med uopfordrede ansøgninger?”

”Godt! – Og send dem gerne flere gange,” siger Gitte Baungaard.

”Det er tit et spørgsmål om timing,” supplerer Betina Strøm Rohde. ”Det kan godt være, at vi bare ikke lige har nogle opgaver, der passer til ansøgningen første gang. Men det er ikke udtryk for, at vi ikke har brug for dine kompetencer. Så du kan sagtens sende en uopfordret ansøgning flere gange.”

Afhængigt af branche kan en kreativ ansøgning også betale sig.

”I IIH Nordic har vi fået ca. 500 uopfordrede ansøgninger, siden vi gik over til en 4-dages arbejdsuge. Så der skal virkelig noget til for at skille sig ud.

Vi fik fx en ansøgning på en SEO-stilling, hvor vedkommende havde stillet sin ansøgning op som et søgeresultat fra Google med sit eget navn i søgefeltet og kompetencerne listet som resultater. Udover at det var kreativt og passede til stillingen, viste det os, at vedkommende havde godt styr på den visuelle kommunikation. Det er vigtigt for os, da vores kommunikation med kunder er meget visuel. Så den ansøgning resulterede i en jobsamtale,” forklarer Mette Kjølbro Hald.

Fortæl os gerne, hvad vi har brug for

”I DR Ung vil vi også meget gerne udfordres på de måder, vi gør tingene på i dag. Og vi ved måske ikke præcis hvad vi har brug for – før du fortæller os det.

Vi leder efter den næste store dokumentarist; også selvom det måske er en dokumentarist, der faktisk ikke har lavet en dokumentar endnu, men som bare har det rette mindset. Som nyuddannet i dag har du en masse kompetencer, også inden for det digitale og sociale medier, som vi i den grad har brug for,” siger Erik Struve Hansen fra DR Ung.

5. Giv 5% mere i din ansøgning – og lev op til det senere… eller?

Men hvordan kan du bedst beskrive dine kompetencer i en ansøgning – og skal du virkelig kunne alt det, arbejdsgiver beder om?

”Vi bruger lang tid på at lave jobopslag, så for at nå gennem første screening, så sørg for, at du som minimum matcher – og gentager – nogle af de ord, vi har brugt i opslaget,” siger Betina Strøm Rohde. ”Vi ved godt, du ikke kan alt, hvad der står i et opslag, men sørg for at beskrive – og komme med konkrete eksempler på – dine styrker, og det du kan.”

”Da jeg skrev mine første ansøgninger, overdrev jeg min erfaring og kompetencer med minimum 5%. Jeg havde været i praktik i DR og havde været i seks forskellige afdelinger, så på den måde havde jeg været i berøring med mange områder. Da jeg så skulle ind til samtalen, tænkte jeg, at nu måtte jeg få jobbet og bagefter leve op til det, jeg skrev i ansøgningen – og det gjorde jeg,” forklarer Ricky Balle.

Realitetssans – tjek!

”Men husk også lidt realitetssans. Hvis du er helt nyuddannet og din ledererfaring består i at styre fire flaskedrenge i Netto, er du nok ikke klar til en chefstilling i DR. Det virker ikke gennemtænkt og kan smitte af på opfattelsen af dig, hvis du senere søger en anden stilling,” forklarer Erik Struve Hansen fra DR Ung.

”For mig er det turn-off, hvis folk ikke er ærlige omkring deres kompetencer. Hvis de puster deres erfaring op i ansøgningen og man så kan se i deres CV, at alt deres erfaring stammer fra et praktikophold på få måneder. Så er det bedre at være ærlig omkring hvad du kan, vil og brænder for.

Giv gerne konkrete eksempler og bak det op med konkrete resultater. Vi ved godt, at du som nyuddannet ikke har flere års erfaring, så vi kigger også på, hvor motiveret du er og om du er villig til at lære,” forklarer Laura Kirch Kirkegaard.

6. Bruger du video? Så skal det give mening

 ”Hvordan med videoansøgninger?” lyder det fra salen. ”Vil I have dem og hvordan kan jeg bruge formatet rigtigt?”

”Vi vil gerne modtage video, men det skal give mening. Mange gange ser vi, at det ikke har en berettigelse i sig selv og så bliver det ikke et plus,” siger Erik Struve Hansen.

”Jeg fik en ansøgning til vores visuals-afdeling fra én, der havde interviewet sine referencer, og samtidig gjort det sjovt. Det var en kreativ måde at gøre det på, som dels gav referencerne og dels viste, at han bestred mediet,” siger Betina Strøm Rohde.

Video kan vise mere af din personlighed

”I IIH Nordic vil vi meget gerne have videoansøgninger,” fortæller Mette Kjølbro Hald. ”Det hænger sammen med vores forretning. Det er vigtigt, at vi er gode til at kommunikere og snakke med kunder; det får man hurtigere indtryk af på en video. Derfor kan formatet til os sagtens være, at du ”bare” fortæller, hvad du hedder og hvorfor du søger – altså et klassisk format, men på video.”

7. Det er så banalt – så sørg for at have styr på det

Uanset formatet på din ansøgning, kan panelisternes råd til din ansøgning opsummeres nogenlunde som følger:

  • Lav grundig research på virksomheden – kend deres forretningsområde og historie. Og lav en Google-søgning, så du også ved, hvad andre skriver eller siger om det sted du søger
  • Sørg for at komme med konkrete eksempler på dine kompetencer eller erfaring og bak det op med specifikke resultater
  • Hav styr på formalia. Det er banalt, men overhold deadlines, send opslaget til den rigtige mail og kør stavekontrollen igennem en ekstra gang
  • Målret din ansøgning – eller lav en gedigen 'søg og erstat'. Alle i panelet har modtaget en ansøgning med et forkert firmanavn i og det giver det gule kort med det samme
  • Hvis arbejdsgiver efterspørger opgaver du ikke har erfaring med, så undlad at skrive det i ansøgningen. Fremhæv i stedet dine styrker
  • Pitch gerne et par ideer til historier eller projekter i selve ansøgningen. Vi stjæler dem ikke, men vil gerne vide, hvordan du tænker
  • Vær ikke bange for at kontakte arbejdsgiverne eller ringe dem op - især ikke, hvis det passer til stillingen

8. Alle piger bliver kysset og al maden bliver spist

Og synes du, at du sender den ene ansøgning afsted efter den anden, ved du hverken om du er specialist eller generalist eller hvor din passion er begravet, så fortvivl ikke.

”Der er en virksomhedstype til alle, så selvom du ikke lige nu ved, hvor du passer ind, så bare rolig. Du skal nok finde ud af det. Alle chefer er også forskellige og det kan godt være, at det første job du finder, ikke er dit drømmejob,” beroliger Betina Strøm Rohde.

Gode muligheder i små virksomheder

”Mit første job var i den virksomhed, der senere blev til Momondo. Men dengang var det ca. ti dygtige programmører, der havde brug for én, der kunne lave alt det, de ikke havde tid til.

Så det kom jeg til at lave. Jeg var projektleder, hjalp med rekruttering, underviste i IT, skrev EU ansøgninger mm. Set i bakspejlet anede jeg jo ikke, hvad jeg gik ind til og på papiret var det måske slet ikke det job, jeg skulle have haft, men det var en super mulighed og en god start, der gav en masse erfaring.

Mange gange kan en vej ind på arbejdsmarkedet være at gå efter de små og mellemstore virksomheder, og gerne i byer, hvor ikke alle søger – i stedet for de store og kendte, hvor alle de andre søger.

En stor fordel ved det, er, at du får lov at prøve kræfter med mange typer af opgaver og får en bred erfaring. Så kan du selv finde ud af, hvad du brænder for og kommende arbejdsgivere kan se, at du har værktøjskassen i orden, har fået erfaring og gjort en indsats for at få dit første job,” slutter Betina Strøm Rohde.