Gå til hovedindhold
Bliv medlem Menu

Jobmarkedet for medier og kommunikation anno 2017

Med godt tre måneder igen, tager vi temperaturen på jobmarkedet for medier og kommunikation. Få status over jobvækst, hvor hurtigt AJKS-medlemmer kommer i job og hvilke tendenser, der rører sig på markedet nu.

jobmarkedet 2017 for medier og kommunikation

Jacob Nielsen

Kloge folk har udtalt, at hvis man blot kendte slutdatoen for ens ledighedsperiode, ville det være en helt anden historie at være på dagpenge. Det er selvfølgelig uvisheden, der, ligesom i så mange andre forhold i livet, farver oplevelsen.

Vi tegner et billede af ledighedsrejsen for AJKS’ medlemmer

Mens vi i AJKS’ karriereteam ikke kan bryste os af at kunne spå, kan vi til gengæld dykke ned i data og dermed forsøge at tegne et billede af, hvordan vores medlemmers jobmarked ser ud og dermed også give et cirka billede på, hvordan ledighedsrejsen typisk ser ud for AJKS’ medlemmer.

Vi har derfor stukket hovedet i de offentlige databaser, statistikkasser og analyseredskaber og giver dig blandt andet overblik over

  • Hvor mange jobs, der er slået op inden for de relevante brancher
  • I hvilket omfang AJKS’ medlemmer er berørt af ledighed og hvor hurtigt de kommer i job
  • Hvilke tendenser der rører sig på jobmarkedet

Stor forskel på jobvækst inden for forskellige brancher

At vi efterhånden er ude af krisen, og at jobmarkedet har fået vind i sejlene er næppe en nyhed.

Men der er stor forskel på jobvæksten inden for forskellige brancher. Service og byggefagene lagde bedst fra land efter krisen, mens fx industrien har brugt længere tid på at rejse sig fra det lavpunkt som krisen medførte.

Flere ledige stillinger inden for information og kommunikation

Ser vi på jobvæksten inden for branchekategorien ’Information og kommunikation’, går det igen fremad efter et dyk til 3.350 ledige stillinger i 4. kvartal 2016.

I 2. kvartal 2017 var der således ifølge Danmarks Statistik 3.650 ledige stillinger. Det går med andre ord den rigtige vej.  

ledige stillinger medier og kommunikation

Danmarks Statistik

Disse tal bliver imidlertid først rigtigt relevante, når vi sammenholder dem med antal ledige medlemmer i AJKS. Og her ser billedet, i hvert fald på overfladen, mindre opløftende ud.  

Fra august 2016 til august 2017 er ledighedsprocenten steget fra 5,81% til 6,55%. Det svarer til, at der er kommet 181 flere ledige medlemmer i ovennævnte periode.

Der er altså på samme tid både flere ledige stillinger og flere ledige medlemmer til at søge dem.

AJKS’ ledige medlemmer kommer hurtigere i job

Den gode nyhed er imidlertid, at i 4. kvartal 2016 sagde 57,8% af AJKS’ ledige medlemmer farvel til dagpengeland efter 26 uger som jobsøgende.

Og ser vi på tallene for 1. kvartal i 2017, kommer medlemmerne i job væsentligt hurtigere – hele 63,4% er kommet i job efter 17 uger. (Kilde: Jobindsats.dk).

Dimittender og ledighed

Ligesom mange andre a-kasser har vi i AJKS, blandt andet som følge af fremdriftsreformen, fået store ryk af dimittender, der melder sig ledige. Men også blandt vores ledige nyuddannede er der grund til en vis optimisme.

4 ud af 5 nyuddannede er i job inden for det første år

Således viser analysen ’Arbejdsmarked og Rekruttering, Viden og Analyse 21. august 2017’, at også AJKS’ dimittend-medlemmer kommer hurtigere i job.

Den gennemsnitlige ledighedsperiode er blevet markant kortere også for dimittenderne – fra 31 uger i 2014 til 24 uger i 2016. Og efter det første år er godt og vel 4 ud af 5 dimittender i job.

Ledigheden er størst blandt dimittender under 30 år og denne målgruppe er i snit ledige fire uger længere end andre ledige under 30 år, ifølge Arbejdsmarked/Rekruttering, Viden og Analyse 21. august 2017.

Hvad efterspørger arbejdsgiverne?

En ting er metaperspektivet, men hvordan ser det ud, når vi stiller skarpt på arbejdsgiverne?

Hvilke kompetencer efterspørger arbejdsgiverne inden for kommunikation og marketing?

Finduddannelse.dk har i 2016 dissekeret 1.000 jobannoncer inden for kommunikation og marketing for at give overblik over, hvad arbejdsgiverne i særdeleshed efterspørger.

Af faglige kompetencer efterspørger arbejdsgiverne især

  • SoMe
  • SEO
  • Strategisk
  • Projektledelse
  • Photoshop

Det ligger godt i tråd med det indtryk, vi har i AJKS’ karriereteam. På det faglige plan efterspørges der i stigende grad digitale og SoMe kompetencer inden for såvel kommunikations- som journaliststillinger.

Devisen synes at være: En ting er, at du kan levere content, men du skal også kunne sikre, at det bliver fundet og læst.

De mest efterspurgte personlige kompetencer er ifølge finduddannelse.dk:

  • Engagement
  • Ambitioner
  • Kreativ
  • Networker
  • Selvstændig
  • Målrettet

Dette flugter godt med udmeldingerne fra de virksomheder, vi havde med til paneldebat på Republikken i august.

Her lød det noget nær samstemmende fra repræsentanter fra AllerCP, Alinea, Forbrugerrådet Tænk, DR Ung, TV2 Nyhederne og IIH Nordic, at engagement, passion og kreative idéer og tilgange er afgørende.

Ifølge Betina Strøm Rohde fra AllerCP er ”fremtiden lysegrøn for journalister.”  Dette udsagn skal blandt andet ses i lyset af den voksende efterspørgsel på godt content som virksomhedernes stadigt stigende tilstedeværelse på sociale medier afstedkommer.

Flere dimittender, flere jobs og et jobmarked, hvor temperaturen stiger

Overordnet må konklusionen være, at selvom vi - blandt andet som følge af en stigende tilgang af dimittender - har fået flere ledige, ja så stiger temperaturen på AJKS’ medlemmers jobmarkeder.

Vores medlemmer kommer hurtigere i job og der efterspørges i stigende grad også journalistiske kompetencer i kommunikations- og reklamebranchen.

Kommentarer

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.

Astrid Glahn

tir, 09/26/2017 - 14:01

Det er fint brugbare fif der kommer fra jer, med hensyn til de magiske ord/evner/fagligheder som man efterspørger i mediejobs.
Men jeg kunne så godt tænke mig at høre lidt om hvad der findes af statistik for os der er 60, og 60+. Jeg synes det er vildt vigtigt at give de unge luft under vingerne, men vi er en "restgruppe" som nemt ryger ud af fast arbejde fordi vi er 60. Og det er spild! Det bør italesættes.
Venlig hilsen
Astrid Glahn

Kære Astrid Tak for dine gode betragtninger. Og du har ret. Vi italesætter også den problematik i de politiske fora hvor vi forsøger at øve indflydelse, særligt med fokus på beskæftigelsesområdet. Med hensyn til data tegner der sig et opløftende billede. Vi ved at det tager lidt længere tid for vores medlemmer over 50 at komme i job, men ikke så meget længere som man måske skulle tro. Kigger vi på ledige medlemmer i aldersgruppen 60-64 ser det faktisk meget pænt ud. I 4 kvartal 2016 var 50,9 % ude af dagpengesystemet efter 26 ugers ledighed. I 1 kvartal 2017 var tallet 56% efter 17 ugers ledighed mod 49,1% i 4 kvartal 2016. Så også denne medlemsgruppe kommer tilsyneladende hurtigere i job, hvilket er godt nyt (kilde: jobindsats.dk). I både DJ, KS og AJKS tilbyder vi i øvrigt karrierevejledning også med henblik på at sikre et givende arbejdsliv på lang sigt. M.v.h. Rasmus Hengstenberg

Heidi

tir, 09/26/2017 - 17:08

Ved man, hvor de nyuddannede finder job henne? Er det via jobnet, løntilskud, LinkedIn, netværk? Og er der tale om reelle jobs eller en tilskudsordning?

Kære Heidi Det er ordinære jobs, da man stadig figurerer som ledig når man er i løntilskud og virksomhedspraktik. Data siger ikke noget om hvordan de har landet jobbet, men jeg tør godt sætte penge på at det er en kombination af både netværk, opslåede jobs, uopfordret, LinkedIn, facebook m.m. Virksomhedspraktik og løntilskud kan i sær for dimittender være gode redskaber til dels at få udbygget det faglige netværk, der i sagens natur ikke er så stort som hos folk der har 5-10 års erhvervserfaring, dels få erfaring på CV'et der dokumenterer at man også kan bruge det man har lært til at skabe resultater. Tag endelig fat i os hvis du har behov for en karrieresamtale. Mvh. Rasmus Hengstenberg